Rotind cheia de contact a automobilului sau apăsând butonul „start/stop”, trebuie să ştiţi să ascultaţi automobilul, pentru a depista la timp zgomotele improprii, ce pot semnaliza eventuale deranjamente ale maşinii.
Desigur, reparația auto a devenit o activitate în exclusivitate pentru profesionişti. Au trecut vremurile când un automobilist amator cu experiență putea rezolva singur cele mai multe probleme. Mașinile au devenit extrem de sofisticate, or, identificarea defecțiunilor și, cu atât mai mult, reparația sunt în măsură să le execute specialiștii, adesea cu o specializare îngustă. Mecanicii auto experimentați vor determina sursa sunetului și natura defalcării în funcție de sunet. Cu cât maistrul este mai experimentat, cu atât este mai mare procentul de depistare a defecţiunilor. Cu toate acestea, va fi util ca orice proprietar de mașină să poată „citi” sunetele apărute brusc. Într-adevăr, în unele cazuri, poţi continua calea, iar în altele – trebuie să te opreşti urgent și să chemi un camion de remorcare. În unele cazuri, sunetul care apare indică o defecțiune, iar în altele, că resursa unui sau altui ansamblu se apropie de epuizare, dar mai poate fi exploatat un timp în siguranță (deși orice maistru, la fel ca un dentist, va recomanda înlocuirea la primele semne de apariţie a unei probleme: cu cât reparația este efectuată mai devreme, cu atât ne va costa mai ieftin).
Dacă automobilul dvs. a început să producă nişte sunete netipice, e posibil maşina să fie defectată. Iată 10 cele mai frecvente cauze ale producerii unor sunete străine în automobil.
Dacă aţi auzit un bâzâit sub capotă, când motorul funcţionează, atunci cauza posibilă poate fi scurgerea lichidului sau dezetanşarea sistemelor cu vid ale maşinii.
Dacă asemenea sunet se aude pe drum plan sau cu mici moviliţe, e cazul să faceţi un mic diagnostic al părţii mobile a maşinii. E posibil ca zgomotele improprii să apară la drum din cauza defecţiunii silentblocurilor, rulmenţilor, stabilizatoarelor şi capetelor de bară.
Dacă motorul automobilului dvs. emite un sunet chiţăit, atunci cauza poate fi rola de întindere a curelei de distribuţie. De obicei, dacă rola de întindere se uzează, slăbeşte capacitatea de solicitare a curelei şi aceasta poate să sară de pe poziţia sa, implicând, în ultimă instanţă, ruperea ei.
Dacă în timpul frânării aţi auzit un scârţâit metalic, e posibil ca saboţii de frână să se fi uzat de-a binelea. Mulţi saboţi moderni de frână sunt creaţi astfel încât după roaderea materialului de fricţiune până la un anumit strat, aceştia încep să scârţâie puternic la frânare, semnalându-vă că e timpul să-i schimbaţi.
Dacă maşina dvs. este cu tracţiune pe roţile faţă şi la viteze mici auziţi un pârâit sau trosnet (mai ales atunci, când rotiţi volanul până la capăt la cotitură), cauza posibilă a deranjamentului poate fi articulaţia homocinetică (cu viteze unghiulare egale). Dacă nu va fi înlocuită la timp, atunci acţionarea poate sparge locaşurile cutiei de viteze. De aceea, dacă veţi auzi un pârâit sau trosnet în suspensia faţă, adresaţi-vă imediat la atelierul auto pentru diagnosticare şi eliminarea deranjamentului.
Dacă, în timpul cotirii, automobilul începe să hârâie, e semn că pompa amplificatorului hidraulic iese din funcţiune. Reţineţi, deranjamentele amplificatorului hidraulic nu pot fi ignorate! Altfel poate fi pusă în pericol siguranţa la volan (astăzi multe autoturisme şi camioane sunt echipate cu amplificator electric de direcţie. De aceea, dacă maşina dvs. este prevăzută cu amplificator electric de direcţie, atunci, în caz de deranjament, poate să nu apară un hârâit).
Dacă auziţi o ciocănit sub capotă, fiţi precauţi: cauza bătăii poate fi vreo defecţiune a motorului. Aceste sunete pot semnala una cele trei deranjamente ale arderii combustibilului în camera de ardere a motorului. Prima cauza poate fi legată de probleme cu instalaţia de aprindere (defectarea bobinei de aprindere, firelor de aprindere de înaltă tensiune). O altă cauză ar putea fi îmbâcsirea injectorului.
Dacă la maşina dvs. au apărut probleme cu aprinderea din cauza combustibilului de calitate joasă sau din alte motive, puteţi soluţiona această problemă, alimentând maşina cu benzină cu cifră octanică mai înaltă.
Dacă din motorul maşinii dvs. se aud pocnete sau zgomot asemănătoare cu lovituri, care la mărirea rotaţiilor devin mai puternice, acestea pot semnala deranjamente grave la agregatul de forţă al automobilului. Bătăile în motor, fireşte, nu întotdeauna sunt legate de vreo problemă gravă, dar orice sunet impropriu al motorului necesită diagnosticare calificată de către un specialist. Cu cât mai rapid veţi face acest lucru, cu atât mai bine.
Nu amânaţi diagnosticarea şi reparaţia, deoarece rulmenţii uzaţi ai bielelor pot afecta motorul, implicând astfel o reparaţie costisitoare.
Dacă maşina dvs. este prevăzută cu cutie de viteze mecanică şi, în timpul deplasării, la comutare auziţi un pârâit, atunci, de regulă, cauza este kilometrajul mare şi uzura naturală a pieselor cutiei de viteze. Pentru început, pârâitul din cutia de viteze la comutarea vitezei poate semnala uzura sincronizatoarelor şi a altor componente ale cutiei de viteze. Pârâitul mai poate însemna că s-a uzat ambreiajul.
Dacă maşina dvs. este dotată cu acţionare spate şi în timpul deplasării auziţi în spate un urlet specific, e posibil să existe vreo problemă la diferenţial. Dacă diferenţialul este uzat, pot să apară diferite zgomote în diverse situaţii de drum (atât accelerare, cât şi încetinire). Aceste zgomote mai pot fi provocate de rulmenţii uzaţi.
- Bâzâit
- Ţăcănit
- Chiţăit sub capotă
- Scârţâit metalic
- Trosnet sau pârâit
- Hârâit sau vibraţie la rotirea volanului
- Ciocănituri sub capotă, şuierat
- Pocnete sau bătăi ale motorului
- Pârâit în cutia de viteze
- Urlet
În oricare din cazurile descrise vă recomandăm să vă adresaţi la unul centrele service auto specializate Master Lux. Aici veţi primi o gamă completă de servicii, legate de reparaţia automobilului dvs., precum şi un sortiment larg pe piese de schimb şi consumabile.