Rotind cheia de contact a automobilului sau apăsând butonul „start/stop”, trebuie să ÅŸtiÅ£i să ascultaÅ£i automobilul, pentru a depista la timp zgomotele improprii, ce pot semnaliza eventuale deranjamente ale maÅŸinii.
Desigur, reparaÈ›ia auto a devenit o activitate în exclusivitate pentru profesioniÅŸti. Au trecut vremurile când un automobilist amator cu experiență putea rezolva singur cele mai multe probleme. MaÈ™inile au devenit extrem de sofisticate, or, identificarea defecÈ›iunilor È™i, cu atât mai mult, reparaÈ›ia sunt în măsură să le execute specialiÈ™tii, adesea cu o specializare îngustă. Mecanicii auto experimentaÈ›i vor determina sursa sunetului È™i natura defalcării în funcÈ›ie de sunet. Cu cât maistrul este mai experimentat, cu atât este mai mare procentul de depistare a defecÅ£iunilor. Cu toate acestea, va fi util ca orice proprietar de maÈ™ină să poată „citi” sunetele apărute brusc. Într-adevăr, în unele cazuri, poÅ£i continua calea, iar în altele – trebuie să te opreÅŸti urgent È™i să chemi un camion de remorcare. În unele cazuri, sunetul care apare indică o defecÈ›iune, iar în altele, că resursa unui sau altui ansamblu se apropie de epuizare, dar mai poate fi exploatat un timp în siguranță (deÈ™i orice maistru, la fel ca un dentist, va recomanda înlocuirea la primele semne de apariÅ£ie a unei probleme: cu cât reparaÈ›ia este efectuată mai devreme, cu atât ne va costa mai ieftin).
Dacă automobilul dvs. a început să producă niÅŸte sunete netipice, e posibil maÅŸina să fie defectată. Iată 10 cele mai frecvente cauze ale producerii unor sunete străine în automobil.
Dacă aÅ£i auzit un bâzâit sub capotă, când motorul funcÅ£ionează, atunci cauza posibilă poate fi scurgerea lichidului sau dezetanÅŸarea sistemelor cu vid ale maÅŸinii.
Dacă asemenea sunet se aude pe drum plan sau cu mici moviliţe, e cazul să faceţi un mic diagnostic al părţii mobile a maşinii. E posibil ca zgomotele improprii să apară la drum din cauza defecţiunii silentblocurilor, rulmenţilor, stabilizatoarelor şi capetelor de bară.
Dacă motorul automobilului dvs. emite un sunet chiţăit, atunci cauza poate fi rola de întindere a curelei de distribuÅ£ie. De obicei, dacă rola de întindere se uzează, slăbeÅŸte capacitatea de solicitare a curelei ÅŸi aceasta poate să sară de pe poziÅ£ia sa, implicând, în ultimă instanţă, ruperea ei.
Dacă în timpul frânării aÅ£i auzit un scârÅ£âit metalic, e posibil ca saboÅ£ii de frână să se fi uzat de-a binelea. MulÅ£i saboÅ£i moderni de frână sunt creaÅ£i astfel încât după roaderea materialului de fricÅ£iune până la un anumit strat, aceÅŸtia încep să scârÅ£âie puternic la frânare, semnalându-vă că e timpul să-i schimbaÅ£i.
Dacă maÅŸina dvs. este cu tracÅ£iune pe roÅ£ile faţă ÅŸi la viteze mici auziÅ£i un pârâit sau trosnet (mai ales atunci, când rotiÅ£i volanul până la capăt la cotitură), cauza posibilă a deranjamentului poate fi articulaÅ£ia homocinetică (cu viteze unghiulare egale). Dacă nu va fi înlocuită la timp, atunci acÅ£ionarea poate sparge locaÅŸurile cutiei de viteze. De aceea, dacă veÅ£i auzi un pârâit sau trosnet în suspensia faţă, adresaÅ£i-vă imediat la atelierul auto pentru diagnosticare ÅŸi eliminarea deranjamentului.
Dacă, în timpul cotirii, automobilul începe să hârâie, e semn că pompa amplificatorului hidraulic iese din funcÅ£iune. ReÅ£ineÅ£i, deranjamentele amplificatorului hidraulic nu pot fi ignorate! Altfel poate fi pusă în pericol siguranÅ£a la volan (astăzi multe autoturisme ÅŸi camioane sunt echipate cu amplificator electric de direcÅ£ie. De aceea, dacă maÅŸina dvs. este prevăzută cu amplificator electric de direcÅ£ie, atunci, în caz de deranjament, poate să nu apară un hârâit).
Dacă auziÅ£i o ciocănit sub capotă, fiÅ£i precauÅ£i: cauza bătăii poate fi vreo defecÅ£iune a motorului. Aceste sunete pot semnala una cele trei deranjamente ale arderii combustibilului în camera de ardere a motorului. Prima cauza poate fi legată de probleme cu instalaÅ£ia de aprindere (defectarea bobinei de aprindere, firelor de aprindere de înaltă tensiune). O altă cauză ar putea fi îmbâcsirea injectorului.
Dacă la maÅŸina dvs. au apărut probleme cu aprinderea din cauza combustibilului de calitate joasă sau din alte motive, puteÅ£i soluÅ£iona această problemă, alimentând maÅŸina cu benzină cu cifră octanică mai înaltă.
Dacă din motorul maÅŸinii dvs. se aud pocnete sau zgomot asemănătoare cu lovituri, care la mărirea rotaÅ£iilor devin mai puternice, acestea pot semnala deranjamente grave la agregatul de forţă al automobilului. Bătăile în motor, fireÅŸte, nu întotdeauna sunt legate de vreo problemă gravă, dar orice sunet impropriu al motorului necesită diagnosticare calificată de către un specialist. Cu cât mai rapid veÅ£i face acest lucru, cu atât mai bine.
Nu amânaÅ£i diagnosticarea ÅŸi reparaÅ£ia, deoarece rulmenÅ£ii uzaÅ£i ai bielelor pot afecta motorul, implicând astfel o reparaÅ£ie costisitoare.
Dacă maÅŸina dvs. este prevăzută cu cutie de viteze mecanică ÅŸi, în timpul deplasării, la comutare auziÅ£i un pârâit, atunci, de regulă, cauza este kilometrajul mare ÅŸi uzura naturală a pieselor cutiei de viteze. Pentru început, pârâitul din cutia de viteze la comutarea vitezei poate semnala uzura sincronizatoarelor ÅŸi a altor componente ale cutiei de viteze. Pârâitul mai poate însemna că s-a uzat ambreiajul.
Dacă maÅŸina dvs. este dotată cu acÅ£ionare spate ÅŸi în timpul deplasării auziÅ£i în spate un urlet specific, e posibil să existe vreo problemă la diferenÅ£ial. Dacă diferenÅ£ialul este uzat, pot să apară diferite zgomote în diverse situaÅ£ii de drum (atât accelerare, cât ÅŸi încetinire). Aceste zgomote mai pot fi provocate de rulmenÅ£ii uzaÅ£i.
- Bâzâit
- Ţăcănit
- Chiţăit sub capotă
- ScârÅ£âit metalic
- Trosnet sau pârâit
- Hârâit sau vibraÅ£ie la rotirea volanului
- Ciocănituri sub capotă, şuierat
- Pocnete sau bătăi ale motorului
- Pârâit în cutia de viteze
- Urlet
În oricare din cazurile descrise vă recomandăm să vă adresaÅ£i la unul centrele service auto specializate Master Lux. Aici veÅ£i primi o gamă completă de servicii, legate de reparaÅ£ia automobilului dvs., precum ÅŸi un sortiment larg pe piese de schimb ÅŸi consumabile.