Automobilul este un mecanism complex, în care fiecare piesă și lichid joacă un rol important. Printre acestea, un loc special îl ocupă antigelul și tosolul, care protejează motorul de temperaturi extreme. Să analizăm de ce sunt necesare, care sunt diferențele dintre ele și cât de des trebuie schimbate. De asemenea, vom oferi sfaturi pentru șoferii din Chișinău și Moldova, unde clima necesită o atenție deosebită asupra sistemului de răcire.
________________________________________
Ce sunt antigelul și tosolul?
Antigelul (din engleză antifreeze – „anti-îngheț”) este un lichid de răcire (LR) care previne înghețarea și supraîncălzirea motorului. Compoziția sa include:
• Bază – propilenglicol sau etilenglicol (până la 90%).
• Aditivi – protejează împotriva coroziunii, formării spumei și depunerilor.
Tosolul este un tip de antigel dezvoltat în URSS. Numele provine de la abrevierea „TOS” (Tehnologia Organică de Sinteză) și sufixul „-ol”. Astăzi, tosolul este mai des asociat cu lichidele de răcire bugetare, dar încă este utilizat la mașinile mai vechi.
Cum funcționează antigelul: aspect fizico-tehnic
Antigelul funcționează pe principiul schimbului de căldură, transportând excesul de căldură de la motor către radiator, unde aceasta este disipată. Datorită capacității termice ridicate a etilenglicolului sau propilenglicolului, antigelul absoarbe și transferă eficient căldura. Aditivii incluși previn coroziunea și depunerile din sistemul de răcire, prelungind durata de viață a componentelor.
Atunci când motorul funcționează, pompa recirculă antigelul prin mantaua de răcire a motorului. În timpul circulației, lichidul trece prin radiator, unde diferența de temperatură și fluxul de aer al ventilatorului facilitează disiparea căldurii. Astfel, motorul este menținut în intervalul optim de temperatură, între 85–100°C.
La temperaturi scăzute, antigelul împiedică înghețarea, deoarece componentele sale previn formarea cristalelor de gheață, scăzând punctul de îngheț până la -40°C sau chiar mai jos. Astfel, sistemul de răcire rămâne funcțional chiar și în condiții de frig extrem.
În plus, antigelul reduce cavitația – fenomenul de formare a bulelor de vapori pe suprafața componentelor din cauza fluctuațiilor bruște de presiune. Aceasta scade uzura pompei de apă și crește durabilitatea sistemului de răcire al automobilului.
________________________________________
Funcțiile principale ale antigelului și tosolului
1. Protecție împotriva înghețului iarna – previne fisurarea furtunurilor și a blocului motor.
2. Răcirea motorului vara – reduce riscul de supraîncălzire și deformare a pieselor.
3. Protecție anticorozivă – formează o peliculă pe suprafețele metalice.
4. Lubrifierea componentelor sistemului de răcire – prelungește durata de viață a pompei și altor elemente.
________________________________________
Diferența dintre antigel și tosol
Caracteristică Tosol / Antigel
Compoziție Aditivi anorganici (nitriți, silicați) / Aditivi organici sau hibrizi
Durată de viață 2–3 ani / 5–7 ani (G12, G13)
Temperatura de îngheț Până la -40°C / De la -15°C până la -60°C
Compatibilitate Mașini vechi (VAZ, GAZ) / Motoare moderne (mărci străine)
________________________________________
Când trebuie înlocuit antigelul sau tosolul?
Tip de lichid Perioada de înlocuire
Tosol La fiecare 2 ani sau 50 000 km
Antigel G11 3 ani sau 80 000 km
Antigel G12, G13 5 ani sau 150 000 km
Semne că lichidul de răcire trebuie schimbat:
• Schimbarea culorii (tulbure, nuanță ruginită).
• Depuneri în vasul de expansiune.
• Supraîncălzirea frecventă a motorului.
• Scăderea nivelului lichidului fără scurgeri vizibile.
________________________________________
Cum să alegi antigelul în Moldova?
La Chișinău și alte orașe din țară, este recomandat să folosești un lichid de răcire cu o temperatură de îngheț de cel puțin -25°C. La achiziție, ține cont de:
1. Recomandările producătorului auto – de exemplu, pentru Volkswagen este potrivit G12, pentru Renault – G13.
2. Clasa lichidului:
o G11 (verde/albastru) – pentru mașini vechi.
o G12 (roșu/roz) – pentru motoare din aluminiu.
o G13 (violet) – variantă ecologică pe bază de propilenglicol.
3. Branduri populare – Rheinol, Sibiria, Sintec. Preț: de la 150 la 500 lei pentru 5 litri.
Unde poți cumpăra antigel și tosol?
Master LUX este unul dintre cei mai mari furnizori de produse autochimice din Moldova. În rețeaua de magazine Master LUX găsești o gamă largă de antigeluri de diferite clase și producători, potrivite pentru toate tipurile de mașini. Iată câteva dintre ele:
1. OLAR (Turcia):
o OLAR SUPER ANTIFREEZE -37°C G11 Green 5L – antigel verde G11, protejează sistemul de răcire la temperaturi de până la -37°C.
o OLAR SUPER ANTIFREEZE -37°C G11 Blue 1L – antigel albastru G11, oferă protecție eficientă împotriva înghețului și coroziunii.
2. Sintec (Rusia):
o Sintec tosol OJ-40 20kg – tosol cu punct de îngheț -40°C, potrivit pentru diverse condiții climatice.
o Sintec ANTIFREEZE Euro 10kg (G11) – antigel G11, asigură protecție fiabilă și compatibilitate cu diferite tipuri de motoare.
3. Sibiria (Rusia):
o Antifreeze-40 Sibiria roșu 0,9kg – antigel roșu cu punct de îngheț -40°C, ideal pentru condiții climatice severe.
o Tosol A-40M Sibiria 0,9kg – tosol cu protecție anti-coroziune și anti-supraincalzire.
4. EUROTEC (Azerbaidjan):
o EUROTEC Antifreeze -40 Blue 1L – antigel albastru cu protecție la -40°C.
o EUROTEC Antifreeze -40 Green 1L – antigel verde cu aceleași proprietăți, potrivit pentru diverse tipuri de motoare.
________________________________________
Cum se înlocuiește lichidul de răcire?
1. Scurge lichidul vechi prin robinetul de la baza radiatorului.
2. Clătește sistemul cu apă distilată dacă există depuneri.
3. Toarnă antigelul nou prin vasul de expansiune până la nivelul „MAX”.
4. Elimină aerul din sistem – pornește motorul timp de 10-15 minute.
De ce nu trebuie să folosești apă în loc de antigel?
• Iarna apa îngheață și poate distruge sistemul de răcire.
• Vara favorizează coroziunea și depunerile de calcar.
• Tot anul crește riscul supraîncălzirii motorului.
________________________________________
Antigelul și tosolul sunt esențiale pentru buna funcționare a mașinii. Ele nu doar răcesc motorul, ci și îl protejează împotriva înghețului, coroziunii și uzurii. Înlocuirea la timp (la fiecare 2–5 ani) și alegerea corectă a lichidului de răcire te ajută să eviți reparații costisitoare.