Diagnosticarea și repararea șasiului auto este un serviciu frecvent, de bază, în serviciile auto. Însuși principiul de funcționare al mașinii presupune că șasiul este cel mai vulnerabil element și necesită o intervenție mai frecventă. Elementele șasiului - grinda, suspensia, roțile - sunt primele care preiau sarcina care este constantă în timpul mișcării: șocuri, vibrații, frecare, schimbări bruște ale forțelor versatile de influență. Anume șasiul preia consecințele efectelor unui mediu extern agresiv. Prin urmare, nu este nimic surprinzător în faptul că înlocuirea uneia sau alteia unități de rulare este o chestiune de timp.
Cu cât mai des verificați starea tuturor elementelor șasiului, cu atât va fi mai ușor și mai ieftin să reparați, iar călătoria va fi mai sigură. O piesă uzată, care funcționează defectuos implică deteriorarea componentelor asociate cu aceasta. Prin urmare, meșterii auto îndeamnă întotdeauna proprietarii de mașini să nu ignore zgomotele și sunetele străine apărute și schimbarea comportamentului mașinii pe drum. Diagnosticarea în timp util va ajuta la determinarea stării fiecărei părți ale șasiului, identificarea atât a problemelor evidente, cât și a celor ascunse, ceea ce vă va permite să evaluați resursele reziduale și să stabiliți timpul de înlocuire a mecanismelor.
Algoritmul procedurii este următorul. Meșterul ridică mașina pe un stand („lift”), inspectează șasiul, identifică piesele care trebuie înlocuite sau a căror resursă se apropie de uzare completă (depanare) și oferă proprietarului mașinii cea mai bună cale.
Diagnosticarea trenului de rulare trebuie efectuată la fiecare 10 - 15 mii de kilometri. De regulă, șasiul este inspectat de cel puțin două ori pe an - în timpul înlocuirii sezoniere a anvelopelor. Verificările neprogramate apar atunci când este detectată o problemă (zgomot străin, o modificare a comportamentului mașinii pe drum). De asemenea, șasiul, printre altele, este verificat la cumpărarea/vânzarea unei mașini.
Diagnosticarea trenului de rulare include verificarea stării următoarelor elemente:
- suporturi de vîrf, candelabre, arcuri cremaliere
- amortizarea lonjeroanelor, lipsa petelor
- cremalieră de direcție, tije, vârfuri
- articulația sferică inferioară
- stabilizatorul și tijele acestuia
- braţe de susţinere şi bucşe stabilizatoare
- rulmenți pentru roți
- suporturi inferioare ale motorului
- amortizoare
- blocuri silentioase
- discuri de frână, etriere, plăcuțe
De regulă, diagnosticarea de la un meșter experimentat durează 30-40 de minute. Durata reparațiilor ulterioare depinde de complexitatea lucrărilor necesare.
Selectarea și comandarea pieselor de schimb se poate face prin intermediul meșterului sau se poate rezolva această problemă din cont propriu. Toate piesele de schimb sunt disponibile într-o gamă largă de prețuri - de la mărci de buget până la piese de echipamente originale scumpe. Acestea din urmă sunt rezonabile atunci când sunt înlocuite cu mașini noi și scumpe. Cele mai ieftine piese sunt potrivite pentru mașini mai vechi, mai ieftine. Majoritatea proprietarilor de mașini preferă să caute piese de schimb de calitate de la un brand bine consacrat în segmentul mainstream.
Reparațiile „garaj” sunt mai ieftine, dar au consecințe, mai ales când se înlocuiesc mașini scumpe, moderne. Așadar, o înlocuire de înaltă calitate a unui șasiu la Chișinău, ca orice altă înlocuire a unui element de șasiu, este prerogativa unor servicii auto moderne, bine echipate, cu meșteri cu o vastă experiență și o garanție solidă.