Temperaturile sub zero reprezintă o verificare serioasă a stării multor sisteme dintr-o mașină legate de pornirea motorului. Problemele legate de pornirea unei mașini într-o dimineață geroasă de iarnă pot da:
- Rezervoare de gaz pe jumătate goale
- Ulei îngroșat
- Baterie slabă
- Probleme cu demarorul
- Plăcuţe de frână îngheţate
- Benzină de calitate scăzută
- Bujii folosite
- și așa mai departe.
În acest articol, vom lua în considerare ce ar trebui să faceți pentru a reduce riscul de a rămâne dimineața cu o mașină care nu se pornește într-o zi cu zăpadă.
„Trezește” bateria ușor
Pe vreme rece, la prima pornire, nu trebuie să da-ți sarcina maximă. După ce ați rotit cheia în contact, lăsați vehiculul să fie descărcat pentru câteva secunde. Lăsați pompa de combustibil să funcționeze în liniște, iar electronica de bord să efectueze autodiagnosticarea. Apoi porniți radioul sau faza scurtă. Și numai după aceea vă puteți porni.
Șoferii diesel trebuie să fie deosebit de atenți. Nu puteți începe până când pictograma bujii incandescente de pe tabloul de bord nu se stinge.
Dacă vorbim de o mașină cu transmisie manuală, atunci nu vă grăbiți să eliberați ambreiajul. Lăsați sistemul să treacă la o turație de ralanți constantă, fără a fi necesar să rulați ulei rece în același timp.
După pornirea motorului, lăsați vehiculul la ralanți câteva minute înainte de începerea mișcării.
Cu cât mai mult combustibil în rezervor, cu atât mai bine
Unul dintre cele mai simple și mai eficiente sfaturi: iarna, nu ar trebui să lași mașina peste noapte cu rezervoarele aproape goale. Cert este că, la o amplitudine mare a temperaturii zilnice, pe pereții rezervorului de gaz se formează condens de apă (în cazul sistemelor diesel - și parafină). Condensul intră inevitabil în benzină și își reduce numărul octanic. În consecință, benzina începe să ardă mai rău și, în cazuri radicale, nu are loc deloc aprinderea.
Alimentați cu combustibil la benzinăriile dovedite
Benzina de calitate scăzută este deosebit de complicată iarna. Vara, s-ar putea să nu simțiți combustibilul rău (deși daunele de la utilizarea acestuia se vor acumula în continuare), iarna, „răzbunarea” poate veni rapid - sub formă de defecțiune a sistemelor și incapacitatea de a porni motorul. La minus douăzeci combustibilul cu o cantitate mare de apă sub motorul rece nu va porni. Prin urmare, în timpul iernii, ar trebui să fiți deosebit de atenți la locul în care realimentați.
Verificați uleiul de motor și antigelul
Iarna, uleiul ar trebui să fie mai subțire. La frig sever, uleiurile minerale clasice pot pur și simplu îngheța. Prin urmare, iarna este mai bine să folosești un ulei sintetic mai puțin vâscos decât vara, sau poți opta pentru uleiuri de motor universale moderne care își păstrează proprietățile fizice chiar și la temperaturi ultra-scăzute.
În ceea ce privește sistemul de răcire, iarna necesită o atenție deosebită. Din cauza schimbărilor de temperatură, conducta de ramificație poate curge și nivelul de antigel va scădea rapid.
Nu ignorați niciodată pictograma iluminată pentru nivelul lichidului de răcire.
În ceea ce privește lichidul în sine, acesta ar trebui să fie nu numai la nivelul, în cantitatea necesară, ci și în stare bună, de la un producător bun. Antigelurile de înaltă calitate vor prelungi durata de viață a mașinii și vor elimina unele dintre problemele din zilele grele de iarnă.
Utilizați chimia automată pentru a facilita pornirea motorului
Au fost dezvoltate multe soluții care vor facilita pornirea motorului la temperaturi sub zero. De exemplu, există fluide speciale care sunt turnate în combustibil - aditivi de aerosoli cu o proporție mare de eter și propan. Vă vor permite să porniți motorul chiar și la minus patruzeci.
Cum să faci față pierderii bateriei?
O baterie slabă este statistic principala cauză a problemelor de pornire în diminețile reci de iarnă. Iarna, bateriile sunt supuse unui stres crescut - farurile sunt aprinse, aerul condiționat este pornit, scaunele încălzite, geamurile și oglinzile încălzite. Pentru o zi de lucru pe vreme rece, încărcarea bateriei scade de câteva ori mai repede. Acest lucru poate duce la faptul că într-o dimineață geroasă, când este nevoie de mai mult efort pentru a porni motorul decât vara, puterea acestuia pur și simplu nu este suficientă.
Pentru a evita această problemă cea mai frecventă, ar trebui să verificați bateria înainte de sezonul de iarnă și, dacă proprietățile acesteia se deteriorează, să o înlocuiți cu una nouă. De regulă, bateriile de înaltă calitate de la mărci binecunoscute pot funcționa efectiv mai mult de cinci ani, dar există întotdeauna posibilitatea ca acestea să defecteze mai devreme. Prin urmare, merită să treceți la un service auto și să îl testați. Mai ales când este vorba de bateriile de tip service.
Dacă bateria demonstrează performanțe destul de medii, atunci seara nu ar strica să conduci o jumătate de oră într-un mod blând - fără încălzire, radio, etc. - pentru a o reîncărca noaptea.
Ar trebui să scoateți bateria pe vreme rece?
În cele mai aspre ierni, unii șoferi scot bateria peste noapte și o duc într-o cameră încălzită. Cu toate acestea, pentru latitudinile noastre, o astfel de vreme rece este un eveniment rar.
Nu există o singură recomandare din partea producătorilor pentru scoaterea bateriei pe noaptea de iarnă. Mulți experți sfătuiesc să scoateți bateria dacă aceasta are o densitate insuficientă a electroliților și dacă mașina a fost anterior în frig de mult timp fără să se miște. Dacă bateria este în stare bună, atunci nu este recomandat să o scoateți în toate celelalte cazuri.
Nu puneți mașina pe frâna de mână și alarma în mod inutil
În sezonul rece, există pericolul ca plăcuțele de frână să se prindă atât de tare încât să nu funcționeze chiar dacă motorul este pornit cu succes. Prin urmare, dacă mașina este parcată în garaj, este posibil să nu strângeți frâna de mână, ci să lăsați treapta în viteză. În ceea ce privește alarma, consumă și puterea bateriei în fundal și, în mod inutil, dacă mașina se află într-o zonă protejată, într-un frig deosebit de puternic, poți să faci fără alarmă.
Bujii - curățați sau înlocuiți
Nu este neobișnuit ca o mașină să nu pornească din cauza bujiilor slabe sau murdare. Înainte de sezonul de iarnă, acestea trebuie curățate de depozitele de carbon și, dacă este necesar, înlocuite cu altele noi. Starea bujiilor poate fi verificată în același timp cu starea bateriei și starea uleiului de motor.
Cum să încălziți încuietori înghețate?
Uneori, motivul incapacității de a folosi transportul personal sunt castelele înghețate. Puteți încerca să încălziți încuietorile ușilor mașinii cu respirația, o brichetă sau un mijloc special - un agent de dezghețare, care este turnat în avans și previne formarea gheții în larvele de blocare.
Ce se întâmplă dacă mașina tot nu pornește?
Chiar și în ciuda respectării tuturor recomandărilor, mai devreme sau mai târziu aproape fiecare șofer se află într-o situație în care într-o dimineață rece de iarnă mașina încă nu pornește. Ce să faci în acest caz?
După fiecare încercare de pornire eșuată, lăsați bateria să se recupereze timp de zece până la cincisprezece secunde. Dacă după trei încercări de a porni mașina nu „prinde viață”, ar trebui să opriți violarea demarorului și să încercați una dintre opțiunile descrise mai jos.
Cel mai bine este să încerci să găsești un vecin în parcare care să-ți „lumineze” mașina din a lui. Pentru a face acest lucru, șoferul trebuie să aibă abilități minime pentru a nu-și arde mașina proprie și a altcuiva și „crocodili” sau „brichetă” - un set de fire cu elemente de fixare pentru baterie „plus” și „minus”. Firele sunt aruncate peste bateria donatoare (principalul este să nu încurcați polaritatea), mașina donatoare funcționează câteva minute la ralanți, bateria descărcată treptat începe să „prindă viață” și dacă este în ordine, atunci energia de la a doua mașină va fi suficientă pentru a o porni pe a ta.
Această metodă este de bază, dar are limitări. Trebuie să aveți o „brichetă” - fire pentru pornire, precum și o distanță suficient de apropiată între mașini pentru lungimea firelor și o baterie funcțională a mașinii donatoare cu un amperaj nu mai mic decât bateria dvs.
Deci, mai întâi, pornește motorul unei mașini care funcționează, apoi se deschide capota, mai întâi se aruncă firul roșu (plus), apoi cel negru sau verde (minus).Al doilea capăt al firului este conectat la pământul mașinii, care necesită reîncărcare.
O mașină cu o baterie donatoare ar trebui să funcționeze la viteză medie timp de cinci până la zece minute - timpul necesar pentru o reîncărcare minimă. Dacă ați reușit să porniți mașina, ar trebui să funcționeze în același mod pentru încă cinci până la zece minute. Și numai după aceea firele sunt îndepărtate.
Este de remarcat faptul că scoaterea clemelor bateriei este, într-un fel, stresantă pentru sistemul electronic al mașinii. Multe setări pot ieși din funcție, unitatea electronică poate să se „blocheze”.
Sau poate mai bine să alegeți transportul public?
Pornirea motorului la temperaturi scăzute este, în orice caz, un eveniment „traumatic” pentru o mașină. Unii experți consideră că fiecare astfel de lansare provoacă daune destul de semnificative. Condițiile meteorologice pot include, de asemenea, riscuri crescute dacă cade multă zăpadă peste noapte sau dacă apa a înghețat și a format o crustă de gheață. Prin urmare, ultimul sfat este următorul: verificați seara prognoza meteo, acordați atenție poliției rutiere și serviciilor municipale și abțineți-vă de călătorii inutile în astfel de zile sau treceți la transportul public. Acest lucru nu este adesea atât de înfricoșător pe cât le-ar părea șoferilor pasionați.