Temperaturile sub zero reprezintă o verificare serioasă a stării multor sisteme dintr-o maÈ™ină legate de pornirea motorului. Problemele legate de pornirea unei maÈ™ini într-o dimineață geroasă de iarnă pot da:
- Rezervoare de gaz pe jumătate goale
- Ulei îngroÈ™at
- Baterie slabă
- Probleme cu demarorul
- PlăcuÅ£e de frână îngheÅ£ate
- Benzină de calitate scăzută
- Bujii folosite
- și așa mai departe.
În acest articol, vom lua în considerare ce ar trebui să faceÈ›i pentru a reduce riscul de a rămâne dimineaÈ›a cu o maÈ™ină care nu se porneÈ™te într-o zi cu zăpadă.
„TrezeÈ™te” bateria uÈ™or
Pe vreme rece, la prima pornire, nu trebuie să da-È›i sarcina maximă. După ce aÈ›i rotit cheia în contact, lăsaÈ›i vehiculul să fie descărcat pentru câteva secunde. LăsaÈ›i pompa de combustibil să funcÈ›ioneze în liniÈ™te, iar electronica de bord să efectueze autodiagnosticarea. Apoi porniÈ›i radioul sau faza scurtă. Și numai după aceea vă puteÈ›i porni.
Șoferii diesel trebuie să fie deosebit de atenÈ›i. Nu puteÈ›i începe până când pictograma bujii incandescente de pe tabloul de bord nu se stinge.
Dacă vorbim de o maÈ™ină cu transmisie manuală, atunci nu vă grăbiÈ›i să eliberaÈ›i ambreiajul. LăsaÈ›i sistemul să treacă la o turaÈ›ie de ralanÈ›i constantă, fără a fi necesar să rulaÈ›i ulei rece în acelaÈ™i timp.
După pornirea motorului, lăsaÈ›i vehiculul la ralanÈ›i câteva minute înainte de începerea miÈ™cării.
Cu cât mai mult combustibil în rezervor, cu atât mai bine
Unul dintre cele mai simple È™i mai eficiente sfaturi: iarna, nu ar trebui să laÈ™i maÈ™ina peste noapte cu rezervoarele aproape goale. Cert este că, la o amplitudine mare a temperaturii zilnice, pe pereÈ›ii rezervorului de gaz se formează condens de apă (în cazul sistemelor diesel - È™i parafină). Condensul intră inevitabil în benzină È™i îÈ™i reduce numărul octanic. În consecință, benzina începe să ardă mai rău È™i, în cazuri radicale, nu are loc deloc aprinderea.
Alimentați cu combustibil la benzinăriile dovedite
Benzina de calitate scăzută este deosebit de complicată iarna. Vara, s-ar putea să nu simÈ›iÈ›i combustibilul rău (deÈ™i daunele de la utilizarea acestuia se vor acumula în continuare), iarna, „răzbunarea” poate veni rapid - sub formă de defecÈ›iune a sistemelor È™i incapacitatea de a porni motorul. La minus douăzeci combustibilul cu o cantitate mare de apă sub motorul rece nu va porni. Prin urmare, în timpul iernii, ar trebui să fiÈ›i deosebit de atenÈ›i la locul în care realimentaÈ›i.
Verificați uleiul de motor și antigelul
Iarna, uleiul ar trebui să fie mai subÈ›ire. La frig sever, uleiurile minerale clasice pot pur È™i simplu îngheÈ›a. Prin urmare, iarna este mai bine să foloseÈ™ti un ulei sintetic mai puÈ›in vâscos decât vara, sau poÈ›i opta pentru uleiuri de motor universale moderne care îÈ™i păstrează proprietățile fizice chiar È™i la temperaturi ultra-scăzute.
În ceea ce priveÈ™te sistemul de răcire, iarna necesită o atenÈ›ie deosebită. Din cauza schimbărilor de temperatură, conducta de ramificaÈ›ie poate curge È™i nivelul de antigel va scădea rapid.
Nu ignorați niciodată pictograma iluminată pentru nivelul lichidului de răcire.
În ceea ce priveÈ™te lichidul în sine, acesta ar trebui să fie nu numai la nivelul, în cantitatea necesară, ci È™i în stare bună, de la un producător bun. Antigelurile de înaltă calitate vor prelungi durata de viață a maÈ™inii È™i vor elimina unele dintre problemele din zilele grele de iarnă.
Utilizați chimia automată pentru a facilita pornirea motorului
Au fost dezvoltate multe soluÈ›ii care vor facilita pornirea motorului la temperaturi sub zero. De exemplu, există fluide speciale care sunt turnate în combustibil - aditivi de aerosoli cu o proporÈ›ie mare de eter È™i propan. Vă vor permite să porniÈ›i motorul chiar È™i la minus patruzeci.

Cum să faci față pierderii bateriei?
O baterie slabă este statistic principala cauză a problemelor de pornire în dimineÈ›ile reci de iarnă. Iarna, bateriile sunt supuse unui stres crescut - farurile sunt aprinse, aerul condiÈ›ionat este pornit, scaunele încălzite, geamurile È™i oglinzile încălzite. Pentru o zi de lucru pe vreme rece, încărcarea bateriei scade de câteva ori mai repede. Acest lucru poate duce la faptul că într-o dimineață geroasă, când este nevoie de mai mult efort pentru a porni motorul decât vara, puterea acestuia pur È™i simplu nu este suficientă.
Pentru a evita această problemă cea mai frecventă, ar trebui să verificaÈ›i bateria înainte de sezonul de iarnă È™i, dacă proprietățile acesteia se deteriorează, să o înlocuiÈ›i cu una nouă. De regulă, bateriile de înaltă calitate de la mărci binecunoscute pot funcÈ›iona efectiv mai mult de cinci ani, dar există întotdeauna posibilitatea ca acestea să defecteze mai devreme. Prin urmare, merită să treceÈ›i la un service auto È™i să îl testaÈ›i. Mai ales când este vorba de bateriile de tip service.
Dacă bateria demonstrează performanÈ›e destul de medii, atunci seara nu ar strica să conduci o jumătate de oră într-un mod blând - fără încălzire, radio, etc. - pentru a o reîncărca noaptea.

Ar trebui să scoateți bateria pe vreme rece?
În cele mai aspre ierni, unii È™oferi scot bateria peste noapte È™i o duc într-o cameră încălzită. Cu toate acestea, pentru latitudinile noastre, o astfel de vreme rece este un eveniment rar.
Nu există o singură recomandare din partea producătorilor pentru scoaterea bateriei pe noaptea de iarnă. MulÈ›i experÈ›i sfătuiesc să scoateÈ›i bateria dacă aceasta are o densitate insuficientă a electroliÈ›ilor È™i dacă maÈ™ina a fost anterior în frig de mult timp fără să se miÈ™te. Dacă bateria este în stare bună, atunci nu este recomandat să o scoateÈ›i în toate celelalte cazuri.

Nu puneÈ›i maÈ™ina pe frâna de mână È™i alarma în mod inutil
În sezonul rece, există pericolul ca plăcuÈ›ele de frână să se prindă atât de tare încât să nu funcÈ›ioneze chiar dacă motorul este pornit cu succes. Prin urmare, dacă maÈ™ina este parcată în garaj, este posibil să nu strângeÈ›i frâna de mână, ci să lăsaÈ›i treapta în viteză. În ceea ce priveÈ™te alarma, consumă È™i puterea bateriei în fundal È™i, în mod inutil, dacă maÈ™ina se află într-o zonă protejată, într-un frig deosebit de puternic, poÈ›i să faci fără alarmă.
Bujii - curățaÈ›i sau înlocuiÈ›i
Nu este neobiÈ™nuit ca o maÈ™ină să nu pornească din cauza bujiilor slabe sau murdare. Înainte de sezonul de iarnă, acestea trebuie curățate de depozitele de carbon È™i, dacă este necesar, înlocuite cu altele noi. Starea bujiilor poate fi verificată în acelaÈ™i timp cu starea bateriei È™i starea uleiului de motor.
Cum să încălziÈ›i încuietori îngheÈ›ate?
Uneori, motivul incapacității de a folosi transportul personal sunt castelele îngheÈ›ate. PuteÈ›i încerca să încălziÈ›i încuietorile uÈ™ilor maÈ™inii cu respiraÈ›ia, o brichetă sau un mijloc special - un agent de dezgheÈ›are, care este turnat în avans È™i previne formarea gheÈ›ii în larvele de blocare.

Ce se întâmplă dacă maÈ™ina tot nu porneÈ™te?
Chiar È™i în ciuda respectării tuturor recomandărilor, mai devreme sau mai târziu aproape fiecare È™ofer se află într-o situaÈ›ie în care într-o dimineață rece de iarnă maÈ™ina încă nu porneÈ™te. Ce să faci în acest caz?
După fiecare încercare de pornire eÈ™uată, lăsaÈ›i bateria să se recupereze timp de zece până la cincisprezece secunde. Dacă după trei încercări de a porni maÈ™ina nu „prinde viață”, ar trebui să opriÈ›i violarea demarorului È™i să încercaÈ›i una dintre opÈ›iunile descrise mai jos.
Cel mai bine este să încerci să găseÈ™ti un vecin în parcare care să-È›i „lumineze” maÈ™ina din a lui. Pentru a face acest lucru, È™oferul trebuie să aibă abilități minime pentru a nu-È™i arde maÈ™ina proprie È™i a altcuiva È™i „crocodili” sau „brichetă” - un set de fire cu elemente de fixare pentru baterie „plus” È™i „minus”. Firele sunt aruncate peste bateria donatoare (principalul este să nu încurcaÈ›i polaritatea), maÈ™ina donatoare funcÈ›ionează câteva minute la ralanÈ›i, bateria descărcată treptat începe să „prindă viață” È™i dacă este în ordine, atunci energia de la a doua maÈ™ină va fi suficientă pentru a o porni pe a ta.
Această metodă este de bază, dar are limitări. Trebuie să aveÈ›i o „brichetă” - fire pentru pornire, precum È™i o distanță suficient de apropiată între maÈ™ini pentru lungimea firelor È™i o baterie funcÈ›ională a maÈ™inii donatoare cu un amperaj nu mai mic decât bateria dvs.
Deci, mai întâi, porneÈ™te motorul unei maÈ™ini care funcÈ›ionează, apoi se deschide capota, mai întâi se aruncă firul roÈ™u (plus), apoi cel negru sau verde (minus).Al doilea capăt al firului este conectat la pământul maÈ™inii, care necesită reîncărcare.
O maÈ™ină cu o baterie donatoare ar trebui să funcÈ›ioneze la viteză medie timp de cinci până la zece minute - timpul necesar pentru o reîncărcare minimă. Dacă aÈ›i reuÈ™it să porniÈ›i maÈ™ina, ar trebui să funcÈ›ioneze în acelaÈ™i mod pentru încă cinci până la zece minute. Și numai după aceea firele sunt îndepărtate.
Este de remarcat faptul că scoaterea clemelor bateriei este, într-un fel, stresantă pentru sistemul electronic al maÈ™inii. Multe setări pot ieÈ™i din funcÈ›ie, unitatea electronică poate să se „blocheze”.

Sau poate mai bine să alegeți transportul public?
Pornirea motorului la temperaturi scăzute este, în orice caz, un eveniment „traumatic” pentru o maÈ™ină. Unii experÈ›i consideră că fiecare astfel de lansare provoacă daune destul de semnificative. CondiÈ›iile meteorologice pot include, de asemenea, riscuri crescute dacă cade multă zăpadă peste noapte sau dacă apa a îngheÈ›at È™i a format o crustă de gheață. Prin urmare, ultimul sfat este următorul: verificaÈ›i seara prognoza meteo, acordaÈ›i atenÈ›ie poliÈ›iei rutiere È™i serviciilor municipale È™i abÈ›ineÈ›i-vă de călătorii inutile în astfel de zile sau treceÈ›i la transportul public. Acest lucru nu este adesea atât de înfricoșător pe cât le-ar părea È™oferilor pasionaÈ›i.