În Moldova, vremea foarte rece nu a venit încă, dar timpul trece repede și, deși nu se poate spune nimic cu certitudine despre vreme, temperaturile foarte scăzute pot fi în prag relativ curând. Deci, temperaturi precum minus douăzeci de grade Celsius pot duce la probleme chiar și pentru acei șoferi care au instalat baterii noi. Într-adevăr, pe o vreme atât de rece, chiar și o baterie nouă, în stare bună, își poate pierde întreaga încărcare și chiar jumătate din electroliți peste noapte! Faptul este că electrolitul, în cursul reacțiilor chimice, se poate îngroșa, iar bateria nu va putea produce nivelul de tensiune necesar pentru pornirea motorului. Însă, astfel de proces al evenimentelor este destul de puțin probabil (deși este posibil), atunci pentru absolut toate bateriile la temperaturi scăzute, acestea au o sarcină mult crescută - datorită climatului care funcționează constant, scaunelor încălzite, iluminării suplimentare funcționale, umidității ridicate și așa mai departe. O astfel de greșeală iertabilă în vară, ca dimensiunile ne stinse, nu trec fără urmă în timpul iernii. Dacă există cele mai mici probleme la reîncărcarea bateriei, aceasta amenință să vă lese mașina fără curent de dimineața, cu toate consecințele extrem de neplăcute care vă pot schimba mult planurile pentru ziua respectivă. De obicei, o baterie descărcată se face simțită de un „ordonat” ușor pâlpâitor care a pierdut uniformitatea și strălucirea luminii. Când rotiți cheia în contact, dispozitivul de pornire nu va funcționa, iar tabloul de bord poate chiar să se stingă complet. O baterie descărcată se poate simți chiar mai devreme - reacționând prost și instabil la deblocarea mașinii de la cheie. Dacă bateria dvs. nu mai dă semne de viață, nu trebuie să intrați în panică. Înainte de a apela un camion de remorcare, merită să încercați mai multe proceduri standard, care în majoritatea cazurilor vă vor ajuta să porniți mașina și să mergeți la service auto pentru a reîncărca sau a cumpăra o baterie nouă. Mai jos sunt patru moduri de a readuce la viață bateria.
I. Găsiți o a doua mașină care să vă aprindă
Procedura pentru această operațiune este clară și familiară pentru majoritatea șoferilor. Firele de la o baterie funcțională și bine încărcată sunt aruncate pe vehiculul oprit. Mașina donatoare revine ușor în acest proces. Desigur, pentru această procedură, trebuie să fie disponibile fire suplimentare pentru clema pentru terminale - așa-numitul „crocodil”. Mulți șoferi preferă să îl aibă mereu printre scule, împreună cu un cablu, o pompă electrică și alte gadget-uri utile pe drum. Dacă „crocodilul” nu era la îndemână, atunci trebuie avut în vedere faptul că iarna se vând de obicei la toate benzinăriile. Mai întâi trebuie conectat plusul, apoi minusurile. Principalul lucru aici nu este să confundați plusul și minusul! La urma urmei, un scurtcircuit amenință să aprindă instantaneu cablajul și să deterioreze circuitul electric al mașinii oriunde. Acest lucru se întâmplă cu șoferii fără experiență. Când aprindeți o țigară, mașinile ar trebui să fie cât mai aproape unele de altele. După ce mașina a pornit, trebuie să o lăsați la ralanti câteva minute. După îndepărtarea firelor în ordine inversă.
Dacă procedura nu a ajutat după două sau trei încercări, atunci nu ar trebui să continuați să încercați să porniți mașina. Recent, „brichetele” mobile au devenit destul de răspândite - dispozitive care furnizează tensiune la bornele bateriei fără prezența unei a doua mașini. De regulă, acestea pot fi găsite în parcări mari și servicii auto. „Iluminatul” este potrivit pentru mașinile cu orice sistem de motoare: benzină, motorină, injecție, cu orice cutie de viteze - nu există restricții. Limitarea va fi mica deplasare a motorului mașinii donatoare. Dacă are mai puțin de doi litri și este diesel, atunci nu va fi potrivit pentru mașini mai puternice. Trebuie să căutați un alt donator - cu o baterie egală cu puterea sau mai puternică decât a dvs. În acest caz, bateriile trebuie să fie de tensiune egală. Nu puteți aprinde o baterie de 24 de volți cu o baterie de 12 volți, dar este adevărat și opusul: unul de 24 de volți nu este potrivit pentru unul de 12 volți!
II. Porniți mașina „de la împingere”
Aceasta este o tehnică clasică, la fel de populară ca prima - motorul poate fi pornit accelerând rapid mașina și cutia de viteze. Motoarele cu injecție pot fi pornite numai prin accelerarea manuală a mașinii sau prin tractare dacă bateria nu este complet descărcată. Ea trebuie să aibă suficientă „putere” pentru ca pompa să pompeze combustibil în rezervor. Da, este important să ne amintim că puteți porni mașina în acest mod numai dacă are o transmisie manuală.
În timp ce mașina accelerează, șoferul trebuie să rotească cheia de contact, să „prindă” ritmul general prin apăsare (dacă sunt persoane) și să-și scoată calm piciorul din ambreiaj și să încerce să pornească mașina de la a doua viteză în momentul când mașina atinge o viteză de 10 - 20 km / h. Pentru această metodă, este necesar să aveți un cablu de remorcare și, în consecință, o mașină care să ia mașina în tractiune pentru accelerare sau forța umană - două sau mai multe persoane, în funcție de situație (unghiul de înclinare a mișcării, starea suprafeței drumului, datele fizice a persoanelor). Deci, este bine să aveți la dispoziție un cablu de remorcare, precum și o roată de rezervă, cric, crocodil, compresor și alte dispozitive utile pentru diferite ocazii. Cu cablul de remorcare, mașina pornește când cealaltă opțiune nu funcționează. Dacă nu există un cablu special, atunci puteți încerca să faceți montajul din mijloace improvizate - frânghii, lanțuri, hamuri, cu o lungime totală de doi până la trei metri.
Efectuați o inspecție vizuală a bateriei auto!
Pentru a nu intra în situații neplăcute sau cel puțin a minimiza riscurile, ar trebui să acordați o atenție deosebită bateriei. Curățați terminalele, verificați stabilitatea accesoriului din stoc, nu ignorați indicatoarele de bord, înlocuiți bateria la timp. Dacă bateria este de tip reparabil, nu uitați să o verificați. Acordați bateriei timp pentru a se „trezi” - nu porniți cheia de la pornire imediat. Acordați bateriei cel puțin câteva secunde. Întotdeauna merită să verificați bateria înainte de o călătorie lungă, mai ales iarna. În condiții de frig extrem, unii șoferi scot bateria pe noaptea pentru a o menține caldă - în garaj sau acasă - și o instalează în vehicul chiar înainte de a conduce. Și, desigur, nu uitați să stingeți luminile la parcare! Bateria corectă este primordială. De asemenea, diferă prin dispunerea sistemelor de fixare și a bornelor. În nici un caz, bateriile nu trebuie să atârne, să vibreze și să se „târască” în locul lor. În timp, acest lucru poate duce la deformarea carcasei și la firele sfâșiate. Terminalele nu trebuie acidificate. Proprietarii de mașini economice efectuează periodic o inspecție vizuală, curăță și ung terminalele. Acest lucru este deosebit de important în sezonul de iarnă.
Înlocuiți bateria la timp
Dacă a sosit momentul să cumpărați o baterie nouă, atunci acordați atenție faptului că astăzi sunt disponibile spre vânzare noi tipuri de baterii moderne, de înaltă tehnologie. Bateriile de depozitare bune, durabile și stabile de tip clasic plumb-acid, cu plăci, bănci și electrolit, au un strat de calciu pe plăci, unele au presiunea argintului și o serie de alte metale care încetinesc procesele inevitabile de coroziune chimică . Astfel de baterii pot dura mai multe sezoane, sunt mai rezistente la temperaturi scăzute și alte condiții dificile (de exemplu, umiditate ridicată). Dezvoltările recente sunt bateriile cu gel și fibră. Acestea sunt baterii AGM și EFP. Acestea sunt instalate în principal pe autovehicule cu sistem start-stop, adică atunci când ciclurile de oprire și aprindere sunt cu un ordin mai mare. Nu sunt mai puțin bune la mașinile cu sistem de aprindere clasic. Sunt mai scumpe, dar se merită. Dacă urmați toate aceste reguli, puteți evita marea majoritate a problemelor. Iar în rest- conta pe noroc la drum!