Schimb de ulei și schimbarea filtrului de ulei însoțitor este o procedură obișnuită care este imperativă pentru a menține mașina în stare maximă. Funcția uleiului de motor este de a răci motorul și de a oferi protecție maximă împotriva efectelor dăunătoare fizice și chimice. Uleiul de motor nu numai că lubrifiază piesele motorului, ci și, cu ajutorul aditivilor pe care îi conține, se asigură că este curățat de micro-praf, produse de ardere, microparticule de la zgârieturi - tot ce este spălat de uleiul de pe pereți a motorului și rămâne în el, făcând uleiul mai închis în timp și mai vâscos. Dacă uleiul de motor este selectat corect, înlocuit la timp, atunci inima mașinii dumneavoastră va dura mult mai mult și mai fiabil.
Cum să înțelegi că este timpul să schimbi uleiul? Intervalele de înlocuire sunt măsurate prin kilometrajul vehiculului. De obicei, este de 10-15 mii de kilometri, sau înlocuire cel puțin o dată pe an. Intervalul dintre schimbări este indicat în cartea de service și într-o oarecare măsură depinde de uleiul în sine. Uleiurile bune permit mai mult kilometraj.
Când a sosit momentul înlocuirii, poți contacta un service auto, sau dacă îți place să te chinui cu mașina, iar garajul este o distracție plăcută pentru tine, atunci schimbă singur uleiul. Vom descrie mai jos acest proces.
Pentru schimb ulei de motor și filtrul, veți avea nevoie de:
- Uleiul de motor propriu-zis. Alegerea celui potrivit este, de asemenea, o sarcină importantă. Pe scurt, caracteristicile recomandate ale uleiului - specificații, clasa de vâscozitate, volume - sunt indicate în cartea de service, starea motorului, care, de exemplu, poate avea nevoie de un ulei mai vâscos, are o importanță suplimentară. Selecția uleiului necesită un text separat, nu există loc pentru el aici.
- Filtre de ulei. La schimbarea uleiului de motor, filtre ulei auto, se schimbă la fel.
- Dispozitiv de îndepărtare a filtrului de ulei, șaibă de etanșare (inel) pentru filtru.
- Cheie de dimensiune corectă, cheie atât pentru scurgerea uleiului, cât și pentru filtrele de ulei.
- Pâlnie de umplere cu ulei
- Recipient pentru uleiuri uzate vechi (butoaie, canistra, palet etc.).
- Mănuși și ochelari de protecție.
I. Încălziți mașina înainte de a schimba uleiul
Pentru a scurge eficient uleiul, acesta trebuie să fie cald. Prin urmare, prima procedură este încălzirea motorului. Va fi suficient ca motorul să funcționeze câteva minute. Pentru a scurge uleiul, cel mai convenabil este să folosiți un lift, o groapă sau un pasaj suprateran. În principiu, puteți schimba uleiul unei mașini folosind un cric din garaj. Însă cu un cric, trebuie să fiți întotdeauna mai atent - niciodată să nu vă culcați sub o mașină care este pusă pe un cric.
II. Goliți direct uleiul de motor uzat
În procesul de scurgere, capacul de umplere a uleiului este îndepărtat - în acest fel se va îndepărta mai repede. Apoi, trebuie să găsiți dopul de scurgere - acesta este întotdeauna pe partea de jos a mașinii - în zona băii motorului. Dacă pe mașină este instalat un carter suplimentar, cel mai probabil va trebui să fie îndepărtat. Excepția este protecția avand trapa de acces la dopul de scurgere.
Apoi, sub scurgere trebuie să puneți un recipient pentru ulei și numai după aceea puteți începe să deșurubați încet dopul cu o cheie. Uleiul va începe să curgă. Nu uitați să vă puneți mănuși înainte de asta. Și da, uleiul poate fi fierbinte, așa că nu vă grăbiți. La fel, nu vă grăbiți să strângeți rapid dopul, lăsați uleiul uzat să se scurgă cât mai mult posibil, adică să nu mai picure defel. Este saturat cu produse ale reacțiilor chimice care nu sunt necesare unui motor de mașină. Când uleiul este complet scurs (această procedură poate dura destul de mult timp), întoarceți proba cu o cheie în poziția opusă.
III. Înlocuiți filtrul de ulei
Cel mai adesea, filtrul de ulei este situat lângă apărătoarea carterului, în partea de jos a motorului. La vehiculele cu tracțiune față, filtrul este accesibil și de sus - sub farul din stânga sub capotă. Veți avea nevoie și de o cheie pentru a înlocui filtrul. Împreună cu filtrul, așa cum sa menționat mai sus, se schimbă și garnitura filtrului. Înainte de instalare, nu va fi de prisos să-l lubrifiați cu ulei de motor. Deci noul filtru va înceta să curgă mai repede și nu se va lipi de stocul său. Fixarea noului filtru de ulei trebuie strâns destul de tare pentru ca uleiul să nu se scurgă ulterior.
IV. Umpleți cu ulei de motor nou
Vine momentul celui mai evident proces, binecunoscut de toți cei care, chiar dacă înainte nu au schimbat singuri uleiul, dar, măcar, au completat uleiul. După umplere (mai bine - cu ajutorul unei pâlnii, va fi mai curat astfel), cu capacul deja înșurubat, lăsați motorul să funcționeze puțin pentru ca uleiul să facă primul cerc în sistemul mașinii. Completați cu ulei cât este indicat în cartea de service.
V. Verificați nivelul uleiului proaspăt umplut
După ce motorul a funcționat un minut sau două, opriți-l și verificați nivelul uleiului din sistem folosind o joja. Scoateți-l, ștergeți-l și puneți-l din nou jos, faceți o inspecție vizuală. Este posibil să nu fie suficient ulei în sistem. Apoi adăugați-l la nivelul necesar indicat de riscurile de pe joja. Pictograma presiunii uleiului de pe tabloul de bord se va stinge când nivelul uleiului este suficient.
VI. Curățare și eliminare
Timpurile când uleiul se arunca în curte a trecut de mult. Pentru petele de la o scurgere, și cu atât mai mult pentru minerit turnat în canalizare, există amenzi grave. Prin urmare, trebuie să înțelegeți dinainte ce să faceți cu uleiul scurs și filtrul de ulei uzat. Cel mai bun mod de a elimina uleiul este să-l duceți la un punct de colectare. Adesea, la testare este luată de serviciile auto, deoarece este folosită în sistemele de încălzire a spațiilor.
VII. Stabilirea datei de înlocuire și a kilometrajului
Deoarece uleiul de motor este schimbat în funcție de kilometrii parcurși, citirea contorului de parcurs trebuie înregistrat. Cel mai adesea, o schimbare a uleiului este necesară la fiecare zece mii de kilometri, uneori la cincisprezece sau cel puțin o dată pe an. Uneori, șoferii folosesc ulei sezonier - iarnă și vară. Apoi înlocuirea se face de două ori pe an.
Poate e mai bine să mergiți la un service auto?
În ciuda faptului că procedura descrisă mai sus este descrisă destul de corect, pot exista nuanțe care vor complica foarte serios schimbarea independentă a uleiului. De exemplu, este posibil să nu aveți cheile pe care le doriți. Uneori vorbim despre tipuri foarte rare, de exemplu, asteriscuri-torx. Este posibil să nu fie în garaj un recipient cu un perete lateral tăiat, ceea ce înseamnă că trebuie să cumpărați un palet separat de plastic. Noua garnitură, din nou, ar trebui să fie exact aceeași ca cea anterioară, în mod ideal, dispozitivul de îndepărtare a filtrului de ulei va veni și el la îndemână dacă mașina dvs. nu are opțiunea de a deșuruba filtrul manual.
Dacă procedura de mai sus vi s-a părut, deși nu prea complicată, dar totuți bătaie de cap, puteți oricând să contactați un service auto, unde uleiul și filtrul vor fi schimbate operativ și rapid, folosind echipamente profesionale și, în același timp, vor alege ulei cu filtrul.
În plus, într-un service auto, se poate defăcut înlocuirea pompei de ulei la motorul unui automobil.
Ar trebui să spălați periodic sistemul?
Un argument suplimentar în favoarea serviciilor auto va fi capacitatea de a spăla sistemul. Cert este că până la 20 la sută din uleiul vechi rămâne încă în sistem, în cavități, de unde este greu să se scurgă. Prin urmare, cu fiecare schimbare, procentul de ulei murdar crește treptat, ceea ce, desigur, deteriorează proprietățile uleiului de motor, chiar dacă folosiți uleiuri de la cei mai buni producători. Cu toate acestea, dacă se respectă intervalele și momentul schimbărilor de ulei, această circumstanță nu va conta prea mult.
Dar există o serie de circumstanțe în care spălarea este strict recomandată. În primul rând, merită cu siguranță spălarea sistemului atunci când cumpărați o mașină care nu este nouă. Nu puteți fi sută la sută sigur că proprietarul anterior a folosit uleiul corect și a rezistat tuturor reglementărilor și condițiilor înlocuirii acestuia. În al doilea rând, sistemul trebuie spălat atunci când treceți de la o clasă de vâscozitate a uleiului la alta. Aditivii pentru diferite uleiuri sunt strict individuali și nu trebuie amestecați.
În al treilea rând, o serie de experți recomandă să faceți spălarea periodică a motorului cu un stil de condus agresiv. Cert este că, cu o operație atât de „dură”, uleiul se contamina mult mai repede și mai puternic.
În plus, ar trebui să vă gândiți la spălarea periodică a sistemului motorului dacă mașina dvs. are un motor turbo. Turbinele sunt o unitate destul de „delicată”, a cărei resursă este întotdeauna mai mică decât cea a motorului. Cu ulei pur, cu siguranță vor rezista mai mult.