Pe platformele online, pe piață, mulți dintre noi am întâlnit în mod repetat publicitate în privința vânzării unui set „aproape nou” de anvelope premium, la jumătate sau chiar la o treime din prețul magazinului. Plus, există întotdeauna un prieten care a cumpărat anvelope uzate de brand bun din Europa, și a fost foarte mulțumit. Acum, când criza generală ne obligă să ne gândim mai mult la raționalitatea costurilor, ideea de a cumpăra anvelope uzate vine pe gând a unui număr tot mai mare de populație. Să ne gândim la consecințele unei astfel de decizii.
Cu ce ne ademenesc?
Argumentul principal care se evendițiază în favoarea cumpărării anvelopelor uzate – este prețul destul de jos în comparație cu un set nou, iar banda de rulare reziduală - dacă cauți bine - trebuie să mai țină câteva sezoane. Pentru bani foarte modești, puteți găsi anvelope din segmentul premium de la cei mai mari producători mondiali - deseori modelele care nu sunt în vânzare în Moldova. Mai ales așa modele ca Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear și alte mărci de nivel superior se luptă pentru a asigura că după 20.000 km de rulare anvelopa are aceleași sau aproape aceleași performanțe ca și cea nouă. În același timp, vânzătorii nu vă oferă o discrepanță, însă anvelope de un singur model, an de producție și dimensiune standard. Minunat așa-i?
Menționăm - aceste argumente sunt valabile ... însă ele „funcționează” exclusiv și numai dacă anvelopa a fost depozitată și păstrată în conformitate cu toate regulile, plus, nu a fost supusă unor suprasarcini și impacturi puternice!
Și aici, în cazul anvelopelor uzate, intrăm în zona de risc, deoarece nimeni nu vă poate oferi nici o garanție că acest set special de „anvelope aproape noi” a fost instalat pe mașina unui pensionar german care conducea cu viteză de 50 de kilometri pe oră, o dată pe lună când pleca după pensie (desigur, despre asta vă va spune orice vânzător, dar vreau să cred că nu sunteți așa de naivi).
Basme despre care ni se vor spune
Povestea care ți se poate spune este despre șmecheria europenilor bogați care schimbă cauciucurile în fiecare sezon din purul capriciu. De fapt, o anvelopă uzată ajunge în regiunea noastră pentru că eliminarea acesteia este costisitoare și pentru mulți europeni occidentali care pot număra bani nu mai rău ca noi, a se încorda și găsi un revânzător care îi va lua setul uzat și îl va duce în Moldova sau Ucraina - este mai profitabil decât să „utilizeze” anvelopa aproape de cordon, ca apoi să plătească pentru utilizarea acesteia după toate standardele europene ecologice.
O altă poveste minunată pe care o pot spune vânzătorii de cauciuc este cum un client a cumpărat o mașină nouă din salon, și „aproape imediat” a decis să schimbe anvelopele configurației de bază cu ceva mai serios. Să spunem că se întâmplă asta. Dar, în acest caz, se pune întrebarea, dacă este posibil ca un astfel de cauciuc să fi vândut cu o treime sau jumătate din preț?
Deseori practic o nouă bandă de rulare a acestor patru roți poate ascunde un defect grav sau este deteriorată una dintre anvelope, acesta fiind adevăratul motiv pentru care proprietarul ar fi vândut întregul set. Însă dvs. nu aveți nevoie de trei anvelope aproape noi și una deteriorată așa-i?
Aici nu este un hotel cu anvelope
Dacă felul în care a fost exploatată anvelopa este o loterie pură, atunci în ceea ce privește depozitarea, puteți fi aproape siguri că anvelopele uzate au stat în condiții departe de ideale. Conform regulilor, în depozitele dealerilor sau în hotelurile cu anvelope, acestea sunt depozitate sub o anumită iluminare, umiditate și poziție (care diferă în funcție de faptul dacă anvelopa e pe jantă sau nu). Anvelopele uzate care vi se oferă au fost păstrate în tot felul, numai nu în acela necesar. Compusul celui mai „super -puper” Michelin, care a fost ținut la soare și vânt, în ploaie, în praf, în dărâmăturile de sub gunoi, poate pierde proprietățile pe care inginerii le-au pus, chiar dacă anvelopa nu pare deteriorată vizual. Cauciucul își va pierde elasticitatea, cordonul metalic poate rugini, iar microfisurile se vor simțite în cel mai nepotrivit moment, la primul viraj.
***
Primele surprize la „anvelopa aproape nouă” pot apărea deja în stadiul montării. Nu vă mirați dacă maestrul nu reușește să balanseze acestea «anvelope profitabile» nici măcar din a treia oară și asta ar însemna prezența unor daune mecanice în zona inelului de aterizare.
Cu ce ajungem? Dacă setul nu s-a justificat din punct de vedere economic și după două săptămâni de funcționare, va trebui totuși să cumpărați un nou set de cauciuc, aceasta este încă jumătate din problemă.
Întrebarea constă, dacă anvelopele uzate merită riscurile pe care le pot prezenta pentru dvs. și familia dvs. pe drum?