În aceÅŸti ani de criză tot mai mulÅ£i automobiliÅŸti, făcând niÅŸte calcule aproximative, decid să meargă tot anul pe cauciucuri de iarnă, considerând că e mult mai avantajos decât să ai la îndemână două seturi de anvelope. Să fie oare adevărat?
CreÅŸte consumul
Am testat personal circularea pe cauciucuri de iarnă anul împrejur cu Toyota Prius (hibrid electric). Dacă în cazul echipării cu anvelope de vară consumul mediu de combustibil pentru 6 luni în condiÅ£ii urbane constituie 5,3 litri benzină de 95 la 100 kilometri, atunci în acelaÅŸi răstimp, de 6 luni, la un set de iarnă consumul mediu a constituit 5,8 litri la 100 km. Prin urmare, circulând cu Toyota Prius economicoasă, echipată cu anvelope de iarnă, pe drum uscat vom avea un supraconsum de jumătate de litru la 100 kilometri. La vehiculele mai puternice, nehibride, supraconsumul, fireÅŸte, este simÅ£itor mai înalt.
Anvelopa se roade mai repede
Åži mai mult bate la buzunar neadaptarea anvelopelor de iarnă pentru circulare în perioada caldă a anului: cauciucul degradează de câteva ori mai repede! Utilizarea anvelopelor de iarnă în timpul verii, când îmbrăcămintea rutieră este supraîncinsă, poate favoriza uzura necontrolată ÅŸi neuniformă a oricărui pneu. Indiferent de calitatea lui sau uzina producătoare. Managerii Master LUX pentru anvelope ironizează: „Cei mai buni clienÅ£i ai noÅŸtri sunt cei care nu schimbă anvelopele!”, deoarece ÅŸtiu că două seturi de anvelope sunt suficiente pentru a circula trei-patru sezoane, pe când cauciucurile de iarnă pot servi cel mult un an ÅŸi jumătate-doi ani, având ÅŸi un consum mai mare de combustibil.
Nu încercaÅ£i să faceÅ£i economie din contul siguranÅ£ei!
Åži cel mai important lucru. Încercarea de a economisi afectează la modul direct siguranÅ£a! Lamelele anvelopelor de iarnă “plutesc” pe asfaltul fierbinte, iar calea de frânare se măreÅŸte până la limite periculoase. Amestecul de cauciuc, mai moale, al anvelopelor de iarnă afectează proprietăţile de aderenţă ale autovehiculului în perioada de vară, mai ales pe drum ud.
Astfel, dacă anvelopa de vară pe magistrala udă intră într-un regim neplăcut de acvaplanare la o viteză de peste 84 km/oră, atunci maÅŸina echipată cu anvelope de iarnă devine incontrolabilă ÅŸi acvaplanează la o viteză de 70 km/h. Testele au mai arătat că anvelopa de iarnă în perioada de vară frânează de 1,5-2 ori mai dificil decât cea de vară (lungimea căii de frânare).
Pe lângă toate, ar mai trebui să reÅ£inem că reacÅ£iile la comanda direcÅ£iei în acest caz încetinesc, iar stabilitatea vehiculului scade considerabil.
Aşadar, faceţi concluzii şi nu neglijaţi la exploatarea automobilului dvs. acele sfaturi simple, pe care vi le oferă profesioniştii.
Serghei Solomonov, comentator auto, Master LUX