Așa-numita hernie la roată este o umflătură pe suprafața laterală, care apare din cauza deteriorării structurii interne a acesteia. Ea poate apărea în urma unui impact, suprasarcini, defecte de fabricație sau utilizare necorespunzătoare. Această umflătură reprezintă o problemă serioasă pentru siguranța rutieră și necesită atenție imediată. În acest articol vom examina ce să faci dacă apare o astfel de umflătură pe roată.
Cauzele apariției
Lovirea bordurilor (în special la viteză), a unei gropi adânci sau a unui alt obiect ascuțit poate deteriora carcasa sau partea laterală a anvelopei, ducând la apariția unei umflături.
Transportul încărcăturilor grele, care depășesc sarcina admisă pentru anvelopă, crește riscul apariției herniei.
Presiunea insuficientă sau excesivă poate deteriora structura anvelopei.
Uneori, herniile pot apărea din cauza unui defect de fabricație.
În timp, cauciucul își pierde proprietățile, făcând anvelopele mai vulnerabile la deteriorări.
Tipuri de hernii
Umflătura laterală. Aceasta este o umflătură pe suprafața laterală. Principalele cauze sunt loviturile de borduri, impacturile cu gropi, defectele de fabricație, suprasarcina. În cazul unei astfel de deteriorări, riscul de explozie a anvelopei este ridicat, în special la viteză mare. Necesită înlocuire imediată.
Hernie de protecție - umflătura pe suprafața benzii de rulare a anvelopei. Cauze: obiecte ascuțite, lovituri puternice în obstacole rutiere, supraîncălzire. În acest caz, riscul de explozie este mai mic comparativ cu hernia laterală, dar necesită totuși înlocuire.
Hernie în zona cordului - este o umflătură în zona unde carcasa (cordul) se unește cu banda de rulare. Cauze: deteriorarea carcasei interne, lovituri puternice, presiune necorespunzătoare. În acest caz, riscul de extindere rapidă a deteriorării, care poate duce la explozia anvelopei, este ridicat.
Hernie în zona centurii - o umflătură situată de-a lungul circumferinței anvelopei la locul de îmbinare a diferitelor straturi de material. Principalele cauze sunt defectele de fabricație, loviturile puternice, instalarea necorespunzătoare. Această deteriorare poate duce la uzură inegală și explozia anvelopei. Necesită înlocuire.
Hernie ascunsă - deteriorare internă, nu întotdeauna vizibilă pe suprafața anvelopei, dar resimțită în timpul conducerii prin vibrații. Apare din cauza loviturilor puternice, supraîncălzirii, utilizării îndelungate a anvelopei. Astfel de defecte pot duce brusc la explozie. În acest caz, este necesară o inspecție profesională.
Ce să faci?
Opriți mașina. Dacă observați o hernie pe partea laterală a roții, încercați să opriți cât mai curând posibil într-un loc sigur. Continuarea conducerii cu o anvelopă deteriorată poate duce la explozia acesteia și la un accident.
Evaluați dimensiunea. Dacă umflătura de pe roată este mică, puteți conduce cu atenție până la cel mai apropiat service de anvelope sau atelier auto. Viteza de deplasare trebuie să fie mică. Cu toate acestea, dacă umflătura este mare, este mai bine să apelați la un serviciu de tractare.
Nu încercați să reparați anvelopa pe cont propriu! O umflătură pe roată este o deteriorare gravă care nu poate fi remediată printr-o simplă reparație. Încercările de reparație pe cont propriu pot duce la consecințe și mai grave. Serviciul de reparație a anvelopelor este disponibil în unele ateliere auto. Un specialist experimentat poate determina calificat dacă anvelopa poate fi reparată sau nu (de cele mai multe ori, nu).
Cea mai sigură metodă de remediere a problemei este înlocuirea anvelopei.
Verificarea celorlalte roți. Asigurați-vă că verificați toate anvelopele pentru a detecta eventualele deteriorări și pentru a verifica corectitudinea presiunii. Poate fi necesar să efectuați și o balansare și o verificare a alinierii roților.
Prevenirea apariției herniilor la roți
Conducere atentă. Evitați lovirea bordurilor, gropilor și a altor obstacole.
Verificarea regulată a presiunii. Mențineți presiunea corectă, conform recomandărilor producătorului mașinii dvs.
Controlul încărcăturii. Nu suprasolicitați mașina, urmați recomandările privind sarcina maximă pe anvelope.
Inspecție regulată. Verificați periodic starea anvelopelor pentru a detecta eventualele deteriorări și uzura.
Repararea anvelopelor în Moldova
Un preț atractiv pentru serviciul de reparare a anvelopei după formarea unei hernii poate motiva pe cineva să aleagă această opțiune. Totuși, este important să înțelegeți clar că nu este posibil să se refacă firele rupte ale cordului, integritatea lor fiind pierdută pentru totdeauna. În unele ateliere auto din Moldova, se aplică un plasture pe zona deteriorată de pe interior și apoi se vulcanizează. Ideal, acest plasture este întărit cu fibre puternice, dar în practică acest lucru nu se întâmplă întotdeauna. Chiar și cu plasture armate, rezistența zonei este semnificativ mai mică decât cea originală.
Astfel, se alterează greutatea și forma roții, ceea ce duce la dezechilibru și neuniformitatea rigidității anvelopei. În consecință, veți avea o anvelopă nesigură. Există un risc mare ca o astfel de anvelopă să „bată”, ceea ce deteriorează rulmenții butucului, bucșele brațelor suspensiei, amortizoarele, articulațiile sferice și alte componente. În special, suferă componentele sistemului de direcție dacă este afectată roata din față: bieletele de direcție și caseta de direcție. Repararea suspensiei și a mecanismelor de direcție, în special la mașinile străine, poate fi foarte costisitoare.
Cel mai important aspect este siguranța. Nimeni nu poate garanta că anvelopa reparată nu va exploda în timpul conducerii. Plasturul se poate dezlipi. Există și o metodă în care zona deteriorată a anvelopei este cusută cu fire groase de nylon și apoi vulcanizată cu cauciuc brut. Totuși, această metodă nu restabilește corect anvelopa. Firele vechi nu pot fi refăcute, iar noua structură nu are aceeași rezistență mare ca și anvelopa nedeteriorată. În plus, echilibrul și densitatea anvelopei vor fi iremediabil afectate.
Astfel, repararea calitativă a unei hernii pe o roată nu este posibilă, lucru pe care vi-l vor spune în orice atelier auto respectabil din Chișinău. Costul pentru încercarea de a economisi poate fi prea mare.
Așadar, o umflătură mare este o problemă serioasă care nu poate fi ignorată. La detectarea acesteia, trebuie să luați măsuri imediat pentru a asigura siguranța. Înlocuirea anvelopei deteriorate cu una nouă este cea mai bună metodă de a evita situațiile de accident.
Amintiți-vă de importanța prevenirii: conducerea atentă, verificarea regulată a presiunii și stării anvelopelor vă vor ajuta să evitați apariția herniilor și să prelungiți durata de viață a roților dvs.