Condusul pe timp de iarnă necesită aplicarea unor deprinderi, care în mod considerabil vă vor ușura participarea la traficul rutier. Iată unele dintre ele.
Măriți distanța
Nu trebuie să uităm că pe carosabilul înzăpezit și înghețat pentru a opri mașina complet este necesar de timp mai mult și distanță mai mare. Unica soluție corectă și exactă în această situație ar fi să păstrăm distanța de siguranță de la bun început. Adică să mărim distanța față de vehiculul din față de 2-3 ori mai mult în comparație cu distanța pe timp de vară.
Frânați intermitent
Cea mai periculoasă este situația după o ninsoare abundentă urmată de polei. Calitatea proastă a drumurilor nu permite aderența cauciucurilor de iarnă pe asfalt, chiar dacă acestea au crampoane. Pe un astfel de drum nici într-un caz nu trebuie să apăsăm puternic pe accelerator, iar frânarea trebuie să fie impulsivă (apăsați-slăbiți frâna-iar apăsați). În caz contrar, mașina dumneavoastră va fi asemeni unui schior.
Țineți piciorul deasupra frânei, dar frânați cu atenție
Dacă conduceți o mașină cu transmisie automată cea mai bună soluție ar fi să țineți piciorul deasupra frânei. Dar nu deasupra acceleratorului, cum obișnuim să facem pe timp de vară. Pentru că în momentul pierderii controlului asupra situației piciorul dumneavoastră în mod reflexiv va apăsa pedala de frână.
Condusul pe drum de iarnă chiar și pentru un conducător auto experimentat este o încercare grea, ținând cont de faptul că mașina devine necontrolabilă chiar și la o viteză mică. Din acest motiv nu țineți mâinile încordate, lăsați maşina să se clatine dintr-o parte într-alta. Dar cu toate acestea, nu încetați să țineți sub control volanul!
Întoarceți volanul în direcția în care mașina derapează
Cel mai des derapează tracțiunea pe spate. În astfel de caz, tracțiunea pe față mișcându-se în direcția în care sunt îndreptate roțile din față, iar cele din spate nu urmează direcția celor din față. Din acest motiv automobilul mai poate face și o mișcare de rotație. De aici devine clar: dacă derapajul este generat de accelerarea bruscă, trebuie redusă ”accelerația”, iar în cazul în care este generat de frânare, trebuie eliberată pedala de frână.
Pentru a înceta deraparea, trebuie să întoarceți volanul în direcția în care mașina derapează. Forța centrifugă de inerție care va apărea ca rezultat al acestuia va începe să întoarcă mașina în direcția opusă a derapajului, adică o va aduce în poziția inițială.
Specificul frânării cu ABS Activarea sistemului ABS în condiții extreme – are în același timp atât avantaje cât și dezavantaje. Avantajul constă în faptul că ABS permite roților să evite blocarea. Iar dezavantajul, constă în faptul că dumneavoastră pierdeți controlul asupra frânării și nu veți putea determina momentul în care mașina dumneavoastră se va opri complet. Din acest motiv trebuie să fiți foarte atenți la sfârșitul frânării.
Mult succes și fiți atenți la drum pe timp de iarnă!