Reglajul geometrie roÈ›ilor (alte ortografii uzuale: „camber È™i convergență”, „aliniere-roÈ›i”) este o operaÈ›iune care vă permite să setaÈ›i poziÈ›ia corectă a roÈ›ilor în spaÈ›iu: unul în raport cu celălalt, cu automobilul È™i, bineînÈ›eles, cu drumul ). Alinierea roÈ›ilor se face de către meÈ™teri în service auto, folosind utilaje specializate.

Tipuri incorecte de aleniere a roților
Dacă vorbim despre convergență, atunci vorbim despre unghiurile de rotaÈ›ie ale roÈ›ilor între ele sau cu axa longitudinală a maÈ™inii. Reglajul geometrie roÈ›ilor este măsurat în grade sau milimetri. Dacă roÈ›ile nu sunt în acelaÈ™i plan, dar sunt direcÈ›ionate, parcă, una spre cealaltă, atunci această poziÈ›ie se numeÈ™te „convergență pozitivă”. Este tipic pentru vehiculele cu tracÈ›iune spate. ConvergenÈ›a negativă (sau divergenÈ›a) este atunci când roÈ›ile sunt în axe diferite față de axa longitudinală a maÈ™inii. Este mai probabil ca meÈ™terii să întâmpine această situaÈ›ie la automobile cu tracÈ›iune față.
În toate cazurile, îndreptarea incorectă duce la uzura neuniformă a benzii de rulare, creÈ™te consumul de combustibil, reduce eficienÈ›a direcÈ›iei, duce la pierderea capacității maÈ™inii de a merge drept fără viraj (maÈ™ina va trage în lateral tot timpul, se va „demonta” de pe pistă). ) È™i distorsionează distanÈ›a de frânare. Intensitatea acestor efecte negative depinde de cât de departe s-au abătut anvelopele de la poziÈ›ia lor optimă unele față de altele È™i de axa longitudinală a vehiculului.

Reglaj geometrie roți
Camberul este unghiul care măsoară poziÈ›ia roÈ›ii în planul de rotaÈ›ie față de axa verticală. Dacă roÈ›ile par să „cadă” cu partea superioară, atunci această poziÈ›ie se numeÈ™te camber pozitiv. Camberul negativ sau blocarea este o poziÈ›ie în care partea superioară a roÈ›ii este înclinată spre interiorul vehiculului.
Dacă unghiurile de camber sunt incorecte, atunci forța de tracțiune cu suprafața drumului scade, deoarece zona de contact este distorsionată și banda de rulare a anvelopei primește o sarcină neuniformă. Se formează uzura neuniformă a benzii de rulare, controlabilitatea mașinii poate cădea.
Nu întotdeauna astfel de abateri sunt dăunătoare È™i pot fi corectate. Aceste valori sunt indicate în hărÈ›ile tehnologice ale acelor modele de maÈ™ini pentru care sunt realizate în mod regulat, pentru implementarea unui anumit camber în centrele de service. Un număr de maÈ™ini sport au o blocare deliberată, ceea ce creÈ™te stabilitatea maÈ™inii pe pistă în viraje. Există È™i alte cazuri în care este utilizat un unghi de camber specific. PuteÈ›i găsi adesea stand ca element de reglare a maÈ™inii - pentru drifting, conducere extremă.
Înainte de a decide asupra unghiurilor de camber pentru evenimente sportive È™i drifting controlat, ar trebui să discutaÈ›i cu experÈ›i care vă vor spune ce valori sunt acceptabile pentru o anumită maÈ™ină - È™i chiar tipul de piste pe care va fi condusă maÈ™ina.

De ce gradele roții treptat se dereglează?
După cum a devenit deja clar din cele de mai sus, alinierea corectă este cel mai important element al siguranÈ›ei maÈ™inii. În procesul de conducere, apare treptat o încălcare naturală a unghiurilor roÈ›ilor. Acest lucru se datorează faptului că piesele implicate în È›inerea roÈ›ii se uzează. Acestea sunt silent block, garnituri de cauciuc. Din această cauză, golurile È™i unghiurile se schimbă.
Dacă maÈ™ina este folosită pe drumuri proaste sau este condusă agresiv, atunci uzura È™i schimbarea colÈ›urilor vor avea loc mult mai rapid. ÎnÈ›elegând aceste circumstanÈ›e, È™oferii experimentaÈ›i scurtează intervalele (timp È™i kilometraj) dintre verificarea camber È™i convergență.
PoziÈ›ia roÈ›ilor se deteriorează, de asemenea, treptat din cauza supraponderală constantă. Acest lucru este valabil mai ales pentru vehiculele comerciale. În consecință, vehiculele din flotele comerciale ar trebui verificate mai des pentru aceÈ™ti parametri.

Cum să înÈ›elegi că este timpul de făcut o aliniere a roÈ›ilor?
Un semn sigur de aliniere greÈ™ită a roÈ›ilor va fi miÈ™carea maÈ™inii, care nu corespunde pe deplin cu poziÈ›ia volanului. Unul dintre semnele importante va fi uzura neuniformă a benzilor de rulare a anvelopelor (cu toate acestea, uzura neuniformă poate fi cauzată de alte motive). Dar cel mai bine este să nu aÈ™teptaÈ›i încălcări tangibile È™i să verificaÈ›i poziÈ›ia roÈ›ilor de fiecare dată când schimbaÈ›i anvelopele.

Tipuri de aliniere a roților
Alinierea roÈ›ilor, desigur, se face cel mai bine în serviciile auto moderne, cu o bună reputaÈ›ie, echipamente È™i meÈ™teri experimentaÈ›i.
Astăzi, serviciile auto bune oferă tipuri precum alinierea roÈ›ilor 3D, alinierea roÈ›ilor computerizată È™i alinierea roÈ›ilor cu laser (optic). Alinierea roÈ›ilor computerezată - acesta este un stand care include o platformă È™i un computer care calculează È™i afiÈ™ează date despre unghiurile de înclinare. Dacă standurile tradiÈ›ionale (optice) au dat abateri de 1-3 mm de normă, atunci standurile computerezate exclud practic abaterile. Acest lucru se datorează faptului că un astfel de stand are opt senzori infraroÈ™ii care trimit simultan un semnal. Calculatoarele de aliniere sunt dotate cu o bază de date care include reglementări pentru toate modelele de maÈ™ini, ceea ce elimină posibilitatea unei erori din cauza factorului uman.
Alinierea roÈ›ilor 3D este cel mai recent cuvânt în acest domeniu. Tehnologia este următoarea: marcatoarele sunt ataÈ™ate de roÈ›i, cărora le este transmis un semnal de calculator. Pe baza datelor de la aceÈ™ti markeri, computerul generează un model 3D al locaÈ›iei roÈ›ilor. Această procedură este cea mai precisă din punct de vedere al calibrării È™i, de asemenea, nu necesită ca vehiculul să fie pe o ridicare joasă, aÈ™a cum este cazul celorlalte două tipuri de service. Un avantaj suplimentar al tehnologiei 3-D este eficienÈ›a. EconomiseÈ™te mult timp.
***
Cele mai recente standuri de aliniere a roÈ›ilor 3-D ale mărcii italiene Ravaglioli sunt instalate în serviciile auto Master LUX. MeÈ™terii cu vastă experiență efectuează această procedură pentru absolut toate tipurile de maÈ™ini È™i camioane uÈ™oare. Și înainte de a începe procedura de aliniere a roÈ›ilor, meÈ™terii inspectează fără greÈ™eală È™asiul, verifică presiunea din anvelope È™i evaluează starea acestora.