Reglajul geometrie roților (alte ortografii uzuale: „camber și convergență”, „aliniere-roți”) este o operațiune care vă permite să setați poziția corectă a roților în spațiu: unul în raport cu celălalt, cu automobilul și, bineînțeles, cu drumul ). Alinierea roților se face de către meșteri în service auto, folosind utilaje specializate.
Tipuri incorecte de aleniere a roților
Dacă vorbim despre convergență, atunci vorbim despre unghiurile de rotație ale roților între ele sau cu axa longitudinală a mașinii. Reglajul geometrie roților este măsurat în grade sau milimetri. Dacă roțile nu sunt în același plan, dar sunt direcționate, parcă, una spre cealaltă, atunci această poziție se numește „convergență pozitivă”. Este tipic pentru vehiculele cu tracțiune spate. Convergența negativă (sau divergența) este atunci când roțile sunt în axe diferite față de axa longitudinală a mașinii. Este mai probabil ca meșterii să întâmpine această situație la automobile cu tracțiune față.
În toate cazurile, îndreptarea incorectă duce la uzura neuniformă a benzii de rulare, crește consumul de combustibil, reduce eficiența direcției, duce la pierderea capacității mașinii de a merge drept fără viraj (mașina va trage în lateral tot timpul, se va „demonta” de pe pistă). ) și distorsionează distanța de frânare. Intensitatea acestor efecte negative depinde de cât de departe s-au abătut anvelopele de la poziția lor optimă unele față de altele și de axa longitudinală a vehiculului.
Reglaj geometrie roți
Camberul este unghiul care măsoară poziția roții în planul de rotație față de axa verticală. Dacă roțile par să „cadă” cu partea superioară, atunci această poziție se numește camber pozitiv. Camberul negativ sau blocarea este o poziție în care partea superioară a roții este înclinată spre interiorul vehiculului.
Dacă unghiurile de camber sunt incorecte, atunci forța de tracțiune cu suprafața drumului scade, deoarece zona de contact este distorsionată și banda de rulare a anvelopei primește o sarcină neuniformă. Se formează uzura neuniformă a benzii de rulare, controlabilitatea mașinii poate cădea.
Nu întotdeauna astfel de abateri sunt dăunătoare și pot fi corectate. Aceste valori sunt indicate în hărțile tehnologice ale acelor modele de mașini pentru care sunt realizate în mod regulat, pentru implementarea unui anumit camber în centrele de service. Un număr de mașini sport au o blocare deliberată, ceea ce crește stabilitatea mașinii pe pistă în viraje. Există și alte cazuri în care este utilizat un unghi de camber specific. Puteți găsi adesea stand ca element de reglare a mașinii - pentru drifting, conducere extremă.
Înainte de a decide asupra unghiurilor de camber pentru evenimente sportive și drifting controlat, ar trebui să discutați cu experți care vă vor spune ce valori sunt acceptabile pentru o anumită mașină - și chiar tipul de piste pe care va fi condusă mașina.
De ce gradele roții treptat se dereglează?
După cum a devenit deja clar din cele de mai sus, alinierea corectă este cel mai important element al siguranței mașinii. În procesul de conducere, apare treptat o încălcare naturală a unghiurilor roților. Acest lucru se datorează faptului că piesele implicate în ținerea roții se uzează. Acestea sunt silent block, garnituri de cauciuc. Din această cauză, golurile și unghiurile se schimbă.
Dacă mașina este folosită pe drumuri proaste sau este condusă agresiv, atunci uzura și schimbarea colțurilor vor avea loc mult mai rapid. Înțelegând aceste circumstanțe, șoferii experimentați scurtează intervalele (timp și kilometraj) dintre verificarea camber și convergență.
Poziția roților se deteriorează, de asemenea, treptat din cauza supraponderală constantă. Acest lucru este valabil mai ales pentru vehiculele comerciale. În consecință, vehiculele din flotele comerciale ar trebui verificate mai des pentru acești parametri.
Cum să înțelegi că este timpul de făcut o aliniere a roților?
Un semn sigur de aliniere greșită a roților va fi mișcarea mașinii, care nu corespunde pe deplin cu poziția volanului. Unul dintre semnele importante va fi uzura neuniformă a benzilor de rulare a anvelopelor (cu toate acestea, uzura neuniformă poate fi cauzată de alte motive). Dar cel mai bine este să nu așteptați încălcări tangibile și să verificați poziția roților de fiecare dată când schimbați anvelopele.
Tipuri de aliniere a roților
Alinierea roților, desigur, se face cel mai bine în serviciile auto moderne, cu o bună reputație, echipamente și meșteri experimentați.
Astăzi, serviciile auto bune oferă tipuri precum alinierea roților 3D, alinierea roților computerizată și alinierea roților cu laser (optic). Alinierea roților computerezată - acesta este un stand care include o platformă și un computer care calculează și afișează date despre unghiurile de înclinare. Dacă standurile tradiționale (optice) au dat abateri de 1-3 mm de normă, atunci standurile computerezate exclud practic abaterile. Acest lucru se datorează faptului că un astfel de stand are opt senzori infraroșii care trimit simultan un semnal. Calculatoarele de aliniere sunt dotate cu o bază de date care include reglementări pentru toate modelele de mașini, ceea ce elimină posibilitatea unei erori din cauza factorului uman.
Alinierea roților 3D este cel mai recent cuvânt în acest domeniu. Tehnologia este următoarea: marcatoarele sunt atașate de roți, cărora le este transmis un semnal de calculator. Pe baza datelor de la acești markeri, computerul generează un model 3D al locației roților. Această procedură este cea mai precisă din punct de vedere al calibrării și, de asemenea, nu necesită ca vehiculul să fie pe o ridicare joasă, așa cum este cazul celorlalte două tipuri de service. Un avantaj suplimentar al tehnologiei 3-D este eficiența. Economisește mult timp.
***
Cele mai recente standuri de aliniere a roților 3-D ale mărcii italiene Ravaglioli sunt instalate în serviciile auto Master LUX. Meșterii cu vastă experiență efectuează această procedură pentru absolut toate tipurile de mașini și camioane ușoare. Și înainte de a începe procedura de aliniere a roților, meșterii inspectează fără greșeală șasiul, verifică presiunea din anvelope și evaluează starea acestora.