Unul dintre cele mai importante și, în același timp, cele mai sensibile la uzura elemente ale mașinii, propulsorul acesteia, care asigură mișcarea progresivă pe autostradă, manevrarea și cuplarea pe șosea, sunt anvelopele. Anvelopa pneumatică clasică sau pneul, așa cum i se spune uneori, asigură o călătorie fără probleme și confort pentru pasageri. Anvelopele moderne de automobile pot fi utilizate aproximativ 5 ani - cel puțin, majoritatea producătorilor spun acest lucru. Totuși, aceasta este o cifră medie, influențată de mulți factori. Nu este de dorit să se depășească durata de viață a anvelopelor - de fiabilitatea acestora poate depinde siguranța - a ta și a altor participanţi la trafic.
Cum să determinăm că durata de viață a cauciucului se apropie de sfârșit
Termenul standard de funcționare este stabilit inițial în anvelope, dar mai des automobiliştii se orientează la semnele externe că termenul de utilizare a anvelopelor auto se apropie de final. Acestea includ:
- uzura si abraziunea desenului benzii de rulare;
- apariția microfisurilor în pereții laterali;
- umflarea laturilor datorită decalajelor din cordon.
Dacă desenul pe anvelopă este atât de uzat încât structurile dintre elementele sale fac contact direct cu drumul, atunci este timpul să schimbați un astfel de cauciuc. Gradul de uzură poate fi determinat prin măsurarea adâncimii benzii de rulare. Pentru setul de vară este de 1,6 mm, iar iarna poate ajunge până la 4 mm datorită benzii de rulare mai profunde și cauciucului moale. Pentru cauciucul cu crampoane, durata de exploatare a anvelopelor se încheie atunci când vârfurile au fost uzate cu mai mult de jumătate - aceasta este uzura maximă, utilizarea mașinii pe astfel de anvelope nu mai este sigură pe drumurile umede, înzăpezite sau înghețate.
Apariția unei rețele de microfisuri pe peretele lateral este un semn de „îmbătrânire” a cauciucului, proces care se accelerează sub influența luminii soarelui și înghețului. E un semn că într-un timp scurt va fi necesar să schimbați anvelopele. Același lucru se referă şi la „hernii”, umflături pe partea laterală a anvelopei. Apropo, acestea pot apărea pe interior, deci să devină o obişnuinţă inspectarea roților înainte de a porni mașina, cel puțin, de 1-2 ori pe săptămână.
Determinarea uzurii anvelopelor în alte moduri
Una dintre cele mai sigure modalități de a determina, fără o inspecție directă, că durata de viață a unui cauciuc se apropie de sfârșit este distanţa parcursă . Prin urmare, este recomandabil să notați permanent la ce kilometraj aţi montat un ansamblu concret de anvelope. Determinarea după kilometraj depinde în mare măsură de tipul de vehicul:
- pentru autoturisme este de 45.000 de kilometri pe un set;
- pentru camioane cu o capacitate de transport de până la 4 tone - 60 mii kilometri;
- pentru vehiculele de mare tonaj - până la 70 mii km
Ce factori influențează gradul de uzură
Unul dintre cei mai importanți factori este producătorul - desigur, anvelopele de înaltă calitate și scumpe vor servi mai mult decât no name-ul. În plus, stilul de conducere este important - este evident că un stil agresiv măreşte gradul de uzură, chiar dacă ceilalţi parametri sunt la fel. De asemenea, importă suprafața pe care se deplasează mașina și condițiile climatice - două seturi de anvelope de iarnă identice se vor comporta diferit în Moldova și în nordul Rusiei.
Perioada de valabilitate a anvelopelor poate fi mărită, dacă vor fi depozitate în mod corespunzător și vor fi schimbate odată cu schimbarea sezonului, vor fi efectuate inspecții periodice și va fi menținută presiunea în cameră, în mod normal. N-ar strica să se facă la fiecare 15 mii de kilometri parcurşi geometria roţilor. Când instalați, este important să respectați direcția corectă a desenului.