Uneori apare în companie un prieten sau un coleg care vorbește despre transformarea miraculoasă a proprietăților anvelopelor după ce au fost injectate cu azot în loc de aer. Umplerea anvelopelor cu azot este un serviciu care a devenit destul de răspândit. Unele recenzii promit că azotul crește fiabilitatea și siguranța traficului, îmbunătățește proprietățile de rulare ale anvelopelor. Mai precis, azotul este creditat cu faptul că este mai stabil la menținerea presiunii și se promite o scădere de presiune atunci când este utilizat azotul - de trei până la cinci ori mai lent decât când este utilizat aerul. Acest lucru se explică prin faptul că temperatura are un efect mai mic asupra expansiunii și contracției azotului de multe ori mai puțin decât asupra oxigenului. Se mai menționează că molecula de azot este mai mare decât molecula de oxigen, așa că iese mai lent prin microfisuri. La fel, se spune că, chiar și pe o anvelopă perforată, plină cu azot, poți conduce mai departe.
Astfel de proprietăți ale azotului duc la faptul că anvelopele nu se extind atunci când sunt încălzite, ceea ce crește nivelul de siguranță la sarcini dinamice mari. Anvelopele vor rămâne în starea lor standard chiar și cu o scădere bruscă a temperaturii. Adică, practic, nu trebuie să fie pompate în primele zile reci.
În plus, se argumentează că, deoarece azotul este mai ușor, anvelopele sunt mai ușoare. Aceasta înseamnă că consumul de combustibil este redus.
Un alt beneficiu al azotului este un impact mai mic asupra cauciucurilor, metalelor, etanșanților și lubrifianților, deoarece azotul este un gaz mai inert. În consecință, există mai puțină coroziune și oxidare atunci când anvelopele sunt umflate cu azot.
În plus, se menționează că la umplerea anvelopelor cu azot, gazul este furnizat dintr-o sursă etanșă, ceea ce înseamnă că conține mai puțin praf, apă și alte impurități, ceea ce are un efect benefic asupra duratei de viață a anvelopelor.
Pot adăuga, de asemenea, că azotul este permis pentru utilizare în cursele auto.
Toate aceste afirmații sunt adevărate, dar oarecum înfrumusețate. Si de aceea. În primul rând, și cel mai important, în amestecul de azot care este injectat în anvelopă, există o proporție semnificativă de oxigen - mai mult sau mai puțin. Prin urmare, efectul așteptat în totalitate nu ar trebui să fie așteptat în principiu. În al doilea rând, există într-adevăr o diferență în dimensiunea moleculelor de azot și oxigen, dar nu este atât de mare. Molecula de azot este cu 6% mai mare. În consecință, diferențele în ratele de scurgere nu pot fi radicale. Și nici nu trebuie să vă așteptați la o stabilitate uimitoare a presiunii. Chiar și un efect negativ poate fi observat: un șofer care crede în proprietățile magice ale azotului poate înceta complet să acorde atenție presiunii în anvelope, ceea ce nu ar trebui să fie permis.
Stabilitatea presiunii depinde mult mai mult de etanșeitatea roții în sine - starea cauciucului, supapelor, discurilor decât de gazul utilizat. Anvelopele bune pot menține aceeași presiune pe tot parcursul sezonului.