Un chițăit
ascuțit sau un scârțâit monoton la apăsarea pedalei de frână — un sunet
familiar, probabil, fiecărui șofer. Acesta nu doar că te calcă pe nervi, dar te
și pune pe gânduri: "Oare totul e în regulă cu mașina?". Și pe bună
dreptate, deoarece sistemul de frânare nu este locul unde poți miza pe noroc.
Ignorarea unor astfel de semnale este periculoasă. Haideți să vedem împreună de
unde apare acest sunet neplăcut, ce înseamnă el și cum putem restabili liniștea
și siguranța pe drumurile din Moldova.
De fapt, există
o mulțime de motive pentru "exercițiile vocale" ale frânelor — de la
cele banale, până la cele care necesită o vizită imediată la service. Iată cele
mai răspândite scenarii:
Fizica e
simplă: plăcuțele strâng discul, mașina încetinește. Dar de unde vine sunetul?
Imaginați-vă că treceți cu un deget umed pe marginea unui pahar de cristal. Va
apărea un sunet — aceasta este o vibrație. Același lucru se întâmplă și cu
frânele. Cea mai mică denivelare, particulă de murdărie sau defect de pe
suprafața plăcuței sau a discului creează acea vibrație de înaltă frecvență pe
care o auzim ca un chițăit sau scârțâit. Uneori, vinovat este și etrierul —
mecanismul care presează plăcuțele. Dacă acesta are joc sau funcționează
neuniform, o presiune egală nu va exista, iar "concertul" frânelor
este asigurat.
Paradoxul:
veniți de la service cu plăcuțe noi, iar ele scârțâie mai tare decât cele
vechi. Vă sună cunoscut? Aici sunt câteva variante. În primul rând, aceeași
rodare de care am vorbit. În al doilea rând, problema poate fi în discul vechi.
Dacă acesta are o uzură vizibilă sau șanțuri, plăcuța nouă, perfect netedă, nu
se va putea lipi strâns de el. De aici și zgomotul. Adesea, această problemă
este rezolvată prin strunjirea discurilor de frână — o procedură
care restabilește geometria netedă a discului. Și în al treilea rând, factorul
uman: e posibil ca la instalare să se fi omis aplicarea unei unsori speciale
sau să se fi folosit elemente de fixare vechi.
Prima și cea
mai importantă regulă — nu amânați problema la nesfârșit.
"Tratamentul" pe cont propriu, după sfaturi de pe internet, poate
avea consecințe neplăcute. Cea mai rezonabilă cale este să mergeți la o
diagnoză la specialiști. La autoservice-ul Master Lux din Chișinău, meșterii
vor găsi rapid rădăcina problemei.
Verificarea
include, de obicei, inspectarea întregului sistem: grosimea plăcuțelor și a
discurilor, starea etrierelor, a furtunurilor. Uneori, problema se rezolvă
printr-o simplă curățare și lubrifiere. În alte cazuri, poate fi necesară
înlocuirea componentelor. Nu trebuie să uităm nici de faptul că o verificare și înlocuire la timp a lichidului de frână este garanția
funcționării corecte a întregului sistem.
În cele din
urmă, frânele silențioase și funcționale nu țin atât de mult de confort, cât de
siguranța și liniștea dumneavoastră la volan. Un chițăit enervant astăzi poate
deveni cauza unei probleme serioase mâine. De aceea, ascultați-vă automobilul.
Dacă sunetele ciudate de la frâne nu vă dau pace, nu stați pe ghicite. Sunați la un autoservice de încredere din Chișinău, unde de mașina dumneavoastră se vor ocupa profesioniști. Ei vor efectua o diagnoză, vor stabili cauza exactă și vă vor oferi o soluție adecvată la un preț corect.