Alinierea roților este un parametru esențial în reglarea roților unei mașini, care are un impact major asupra manevrabilității, stabilității și uzurii anvelopelor. Pe măsură ce mașina este utilizată, suspensiile își pierd treptat alinierea corectă, devierea de la unghiul dorit crescând în timp. În acest caz, mașina poate fi trasă într-o parte în timpul conducerii. O aliniere incorectă poate duce la o serie de probleme, care nu numai că reduc confortul în conducere, dar și cresc riscul de situații periculoase. Să analizăm principalele semne și consecințe ale alinierii incorecte a roților și regulile pentru prevenirea acestei probleme.
Cauze posibile ale alinierii incorecte
Simptomele alinierii incorecte apar din diverse motive. Iată principalele cauze:
Lovituri și avarii la suspensie: Lovirea gropilor, urcarea bordurilor sau alte avarii mecanice pot afecta alinierea roților.
Uzura componentelor suspensiei: Uzura treptată a pieselor suspensiei, cum ar fi articulațiile sferice și tijele de direcție, poate duce la modificarea unghiurilor de aliniere.
Montarea incorectă a anvelopelor sau jantelor noi: La un service auto, montarea greșită a anvelopelor sau jantelor noi poate provoca modificări ale parametrilor de aliniere.
Consecințele alinierii incorecte
Uzura rapidă a marginilor exterioare și interioare ale anvelopelor: La o aliniere excesivă, partea exterioară a anvelopelor se uzează mai rapid, iar la o aliniere insuficientă, partea interioară se uzează mai repede.
Uzura rapidă a părții centrale a anvelopelor: Acest lucru poate fi un semn al presiunii prea mari în anvelope, dar poate indica și probleme de aliniere.
Probleme de manevrabilitate: Mașina este trasă într-o parte. Dacă vehiculul se trage spre stânga sau dreapta în timpul mersului drept, aceasta poate fi un semn de aliniere incorectă.
Instabilitate pe drum: Mașina poate părea instabilă, „plutind” pe drum sau necesitând corecții constante ale volanului.
Vibrații la volan: O aliniere greșită poate provoca vibrații, mai ales la viteze mari.
Zgomote neobișnuite: Reglajul incorect poate duce la apariția unor sunete neobișnuite, cum ar fi huruit sau scârțâit în timpul virajelor.
Creșterea consumului de combustibil: Abaterea de la normele de aliniere crește rezistența la rulare a anvelopelor, ceea ce duce la un consum mai mare de combustibil.
Probleme de frânare: Mașina poate frâna neuniform, ceea ce este deosebit de periculos în situații de urgență.
Diagnosticare și control la timp
Dacă proprietarul unei mașini consideră că este timpul pentru o aliniere a roților, se poate efectua o verificare simplă: condu pe un drum drept, aliniază volanul și, în timpul mersului, ia mâinile de pe volan. Dacă mașina merge drept, totul este în regulă. Dacă începe să tragă spre dreapta sau stânga, este timpul să te duci la un service auto.
Diagnosticarea regulată a alinierii roților. Recomandare: Verifică alinierea roților la un service auto cel puțin o dată pe an sau la fiecare 10-15 mii de kilometri parcurși.
Reglare profesională: Alinierea roților trebuie încredințată doar specialiștilor calificați de la service auto, utilizând echipamente specializate.
Controlul stării suspensiei: Inspecția regulată și înlocuirea la timp a pieselor uzate ale suspensiei ajută la menținerea unghiurilor corecte de instalare a roților.
Menținerea corectă a alinierii roților nu numai că îmbunătățește manevrabilitatea și confortul în condus, dar și prelungește semnificativ viața anvelopelor, reduce consumul de combustibil și crește siguranța pe drum.
În Moldova, serviciile de aliniere a roților pot fi obținute la service-uri auto profesionale. Centrele MasterLUX din Chișinău oferă acest serviciu pentru autoturisme și microbuze, realizat de meșteri experimentați pe echipamente profesionale moderne (standuri 3-D). Prețul serviciului variază în funcție de tipul de suspensie. Timpul necesar pentru efectuarea acestei operațiuni este de la 15 minute până la jumătate de oră.