În căutarea maximă de a îmbunătăți proprietățile cauciucurilor, producătorii de anvelope au dezvoltat o gamă variată de modele de rulare. Printre șoferi există chiar o anumită modă pentru anumite tipuri a benzii de rulare. Dar este important să înțelegem modul în care unele elemente formează comportomentul anvelopelor pe șosea. Deci, să încercăm să depistăm principalele tipuri de benzi de rulare a anvelopelor pentru autoturisme, elementele lor de bază, funcțiile și diferențele.
Protectoare pentru iarnă și vară
În primul rând, trebuie să faceți diferență dintre protectorul de iarnă și de vară și să le luați în considerare separat. Acestea anvelope au funcționalități fundamental diferite, prin urmare, modelul benzii de rulare este deosebit unul de celălat. În forma sa cea mai generală, modelele benzii de rulare de iarnă se caracterizează printr-un număr mare și densitate diferită de tipuri de caneluri. Protectorul anvelopelor de iarnă se caracterizează printr-un număr fundamental mare de diverse crestături, caneluri, fante, colțuri. Un tip special de fisuri de iarnă sunt - lameli. Toate fisurile sunt într-un fel sau altul concepute pentru funcționarea eficientă a mașinii în timpul iernii, pentru a menține controlul asupra automobilului pe zăpadă, gheață, nămol de zăpadă în condiții de temperatură scăzută. Modelul anvelopelor de vară este mai neted. Are mai puține elemente, este mai puțin încastrat, deoarece problema manivrării pe drum în sezonul cald este rezolvată datorită zonei mărite de contact și a proprietăților speciale ale compusului. În același timp, desigur, pe lângă plastărul de contact mai mare cu șoseaua, anvelopa de vară are propriile elemente ale modelului benzii de rulare.
Anvelope de vară: contradicții între proprietăți
Principalele caracteristici ale anvelopelor de vară care sunt importante pentru automobiliști: a) controlul drumului, proprietățile de rulare ale anvelopelor, aderența la suprafața drumului, accelerare și frânare, viraje, viteza de răspuns la volan, capacitatea de a manevra eficient o cale umedă, confortul la zgomot etc., b) durabilitate și siguranță: abraziune lentă, capacitatea de a rezista la impacturi, c) eficiență și d) respectarea mediului. Desigur, în ansamblu, toate aceste proprietăți sunt influențate de toate elementele anvelopei, inclusiv modelul benzii de rulare. Dar performanța de conducere și eficiența depind direct de desen. Unele performanțe la volan sunt invers proporționale. De exemplu, dacă o mașină este destinată conducerii în afara orașului, pe drumuri noroioase, atunci cerințele pentru banda de rulare a acesteia vor fi complet diferite față de banda de rulare a anvelopelor instalate pe o mașină sport care taie cercuri pe o pistă și este operată pe drumuri urbane bune. Este ca și în sport: un biciclist și un jucător de baschet au nevoie de caracteristici fizice complet diferite și nu pot exista proporții corporale ideale la fel de potrivite pentru sărituri înalte și menținerea vitezei mari într-o cursă de două sute de kilometri. La fel e și cu anvelopele. Anvelopele off-road au dame de proiecție mai proeminente, o zonă mai mare a umerilor pentru o aderență bună la drum. Astfel de design ale benzii de rulare în oraș va fi prea zgomotos, se va uza rapid și va consuma mai mult combustibil. Anvelopele de ploaie vor avea caneluri longitudinale mai dezvoltate în banda de rulare pentru a scurge rapid și eficient apa din plasturele de contact și pentru a evita acvaplanarea. Un număr mare de caneluri va reduce eficiența mașinii pe pista de curse: anvelopele sport sunt cât mai „chele” și cât mai largi posibile: un plasture de contact mare este extrem de important pentru ele, un număr minim de caneluri favorizează creșterea rezistenții la rulare, iar o aderență excelentă se formează datorită compusului din cauciuc foarte complex din punct de vedere tehnologic al anvelopei care este capabil să reziste la cele mai mari sarcini și viteze de căldură.
Tipuri de protectoare
Acum să ne clarificăm cu tipurile diferite ale benzelor de rulare. Deosebiri:
- Simetric nedirecțional. Acesta este cel mai simplu tip, universal și răspândit. Este o alegere excelentă pentru cei care apreciază raportul calitate și preț. Este potrivit pentru mașinile care funcționează la viteze normale ale orașului, mai des în localități urbane sau pe autostrăzi, în condiții de off-road - rareori. Într-un cuvânt, pentru cel mai frecvent tip de conducere fără o specializare pronunțată.
- Simetric direcțional. Acestea sunt anvelope mai „avansate” care au zone de rulare deosebite cu proprietăți diferite. De exemplu, pe o suprafață umedă, partea interioară a benzii de rulare va funcționa cu un drenaj ridicat al apei și o calitate a aderenței ridicată, iar pe o suprafață uscată, partea exterioară a anvelopei va funcționa, cu rezistență crescută la uzură, reducere a zgomotului și manevrabilitate. În plus, anvelopele cu un astfel de model al benzii de rulare se pot lăuda cu un confort sonor bun. Aceste anvelope sunt apreciate în special de proprietarii ale vehiculelor cu tracțiune spate.
- Asimetric nedirecțional. Acesta este un tip de bandă de rulare inovator care se folosește mai des pentru automobile scumpe. Astfel de anvelope au performanțe ridicate în ceea ce privește elimenarea zăpezii sau a apei din zona de contact, în timp ce alți parametri de rulare nu sunt reduși.
- Direcțional asimetric. Un model destul de rar al benzii de rulare care necesită o îngrijire specială în timpul instalării. În acest model, inginerii încearcă să combine avantajele celor două tipuri anterioare de design al benzii de rulare.