Cum să ne clarificăm în toată varietatea uleiurilor de motor?
În acest articol, vom lua în considerare ce tipuri de uleiuri de motor sunt, pentru ce sunt destinate și ce standarde formează în conformitate cu GOST-urile existente și conform clasificărilor internaționale SAE și API.
Pentru ce ai nevoie de uleiuri de motor?
Funcția principală a oricărui ulei de motor este de a menține funcționarea eficientă a motorului cu ardere prin lubrifierea acestuia - pentru a preveni fricțiunea, a proteja împotriva coroziunii, supraîncălzirii și multe altele. Fără lubrifiant, motorul pur și simplu nu poate funcționa. Dacă uleiul de motor se scurge pe parcurs, motorul se va defecta foarte repede, după care va fi necesar o reparație costisitoare.
Deoarece motoarele cu ardere internă sunt diferite, uleiurile de motor care le servesc diferă în ceea ce privește compoziția și parametrii de bază. Cele două componente ale oricărui ulei de motor sunt așa-numitele uleiuri de bază și aditivi - substanțe concepute pentru a îmbunătăți anumite proprietăți ale uleiului de motor. Mai mulți giganți mondiali sunt implicați în producția de uleiuri de bază, alți producători cumpără materii prime de la aceștia și își formează propriul concept de ulei de motor adăugând anumiți aditivi, poziționându-se pe piață, formând o politică de prețuri, organizându-și propria logistică și etc.
Deoarece există atât de multe tipuri de ulei de motor, în acest articol vă vom arăta cum să navigați în această imensă varietate.
Principalele grupe de uleiuri de motor după tipul de producție
Toate uleiurile de motor sunt împărțite în trei „familii” principale:
Uleiuri auto sintetice de motor sunt un tip modern de fluide lubrifiante care sunt sintetizate complet chimic, adică nu se bazează pe produse naturale. Acest tip de uleiuri este marcat cu inscripția «Fully Synthetic» pe ambalaj. Uleiurile sintetice de motor au proprietăți stabile în condiții diferite, fără îngroșare la temperaturi sub zero și fără pierderea densității la căldură. În acest caz, desigur, există un interval de temperatură în care așa-numitele „sintetice” sunt cele mai eficiente. Pe lângă capacitatea de a lucra în orice perioadă a anului, uleiurile sintetice de motor fac față altor tipuri de eficiență ridicată - protejarea pistoanelor motorului de depunerile de carbon și curățarea foarte înaltă a suprafețelor interne ale motorului de supra încălzire și combustie.
Uleiurile de motor semisintetice, marcate cu expresia «Semi-Synthetic» pe ambalaj, sunt un grup de uleiuri care conțin atât produse minerale, naturale din petrol, cât și aditivi de origine sintetică, care, în general, le face similare ca proprietăți cu uleiuri sintetice.
Uleiurile minerale de motor sunt fluide lubrifiante tradiționale pe bază de ingrediente de origine naturală. În general, acest grup de uleiuri de motor și-a mărit proprietățile de-a lungul timpului, dar astăzi încă nu ating nivelul produselor de dezvoltare modernă care au apărut ca urmare a numeroaselor cercetări și descoperiri din domeniul chimiei industriale. Cu o diferență de temperatură, nu sunt la fel de stabile ca alte tipuri de uleiuri, se îngroașă mai mult la temperaturi negative, îndepărtează mai rău produsele de ardere din motor și formează substanțe care înfundă treptat motorul cu ardere internă pe măsură ce se încălzesc. Deci, acest grup este reprezentat în principal pe segmentul de preț mai mic.
Tipuri de uleiuri de motor după modul de aplicare
La fel cum uleiurile de motor sunt împărțite în trei grupe mari în funcție de tipul de producție, ele formează trei familii mari în funcție de modul de aplicare. La urma urmei, există atât de multe tipuri de motoare cu ardere internă. După cum știți, acestea sunt:
• Motoare pe benzină
• Motoare diesel
Motoarele cu turbocompresie trebuie notate separat. Acestea din urmă sunt o subspecie a primei, dar sunt mult mai complexe și capricioase și „mănâncă” ulei atât de mult încât necesită o abordare mult mai atentă, inclusiv în ceea ce privește selectarea și completarea uleiului de motor. De asemenea, uleiul pentru aceste tipuri de motoare ar trebui să fie mai rezistent la spumare. Prin urmare, acestea sunt separate într-un grup special.
Desigur, în niciun caz nu ar trebui permisă turnarea uleiului pentru un tip de motor în altul, deoarece modurile de funcționare diferă destul de puternic pentru diferite tipuri de motor. Un grup separat este format din uleiuri universale care sunt utilizate în mod egal atât în motoarele diesel, cât și pe cele de benzină.
Furci de uleiuri de motor după parametrii de bază
Acum când am descoperit diferențele fundamentale dintre uleiurile de motor, să atragem atenția și să vedem cum diferă în cadrul fiecărui grup mare. Aici, principalele proprietăți distinctive vor fi parametrii de vascozitate-temperatură și sezonalitatea aplicării. Acești parametri sunt determinați de GOST-uri, obișnuite pentru toți producătorii și toate tipurile de uleiuri de motor și tipurile lor de aplicare, inclusiv uleiuri pentru combine, tehnică specială, ferăstraie pe benzină, bărci cu motor etc. În GOST, vascozitatea este indicată prin cifre după litera M, care denotă un grup de uleiuri de motor. Cu cât este mai mare numărul, cu atât este mai mare gradul de vascozitate. De exemplu, marcajul „M-6-B₂” corespunde uleiului de motor din a șasea clasă de vascozitate pentru motoarele diesel de mică putere (B₂).
Uleiurile de motor sunt clasificate în trei grupe principale din punct de vedere al vascozității. Uleiurile de vară sunt utilizate la temperaturi externe pozitive. Dacă lăsați un astfel de ulei auto în motor pentru iarnă, va fi dificil să porniți motorul, nu va fi eficient - va da prea multă sarcină motorului cu ardere internă, prin urmare, va aduce treptat la creșterea defectelor, defecțiunilor și, în consecință, reparații. În unele cazuri, uleiul se poate îngroșa atât de mult încât motorul nu se va porni deloc.
Uleiurile de motor de iarnă sunt mai subțiri și mai stabile la temperaturi scăzute. Având caracteristici adecvate pentru sezonul rece, în căldură devin prea lichide și formează mai puțin o peliculă de protecție a pistoanelor, ceea ce duce la frecare, funingine și probleme ulterioare, a căror eliminare necesită și reparații.
Uleiurile pentru toate anotimpurile devin din ce în ce mai populare, deoarece nu necesită înlocuire sezonieră de două ori pe an, ci numai atunci când se atinge un anumit kilometraj, care este numărat în km. Fluctuațiile de temperatură determină o schimbare mult mai mică a uleiurilor multigrade.
Clasificarea americană a uleiului de motor SAE
SAE este un clasificator internațional de ulei de motor care a fost dezvoltat de Asociația Inginerilor din Statele Unite. Proprietatea sa distinctivă este, de asemenea, vascozitatea (fluiditatea), determinată prin intervalul de temperatură din mediul extern în care motorul pornește și funcționează. Cu cât este mai mare numărul marcajului, cu atât este mai gros uleiul. În total, inginerii americani au identificat unsprezece categorii - cinci de vară și șase de iarnă.
Vascozitatea ulei auto în sine este determinată de doi parametri principali: pompabilitatea sistemului și pornirea de la starter a motorului cu ardere internă.
De exemplu, să citim marcajul 10W-40. W - uleiul se aplică la temperaturi scăzute, inclusiv iarna. 10 este indicatorul limită al temperaturii scăzute la care uleiul asigură funcționarea în siguranță a motorului cu ardere internă. Mulți oameni confundă această parte a marcajului cu temperatura Celsius. Acesta este un index digital. De exemplu, 10 corespunde la minus 25 de grade Celsius. Tabelul index arată astfel:
• 0W - până la -35 grade ° C.
• 5W - până la -30 grade ° C.
• 10W - până la -25 grade ° C.
• 15W - până la -20 grade ° C.
• 20W - până la -15 grade ° C.
• 30 - până la +25 - 30 grade ° C.
• 40 - până la +40 grade ° C.
• 50 - până la +50 grade ° C.
• 60 - până la +60 grade ° C.
Marcarea „40” în marcajul pe care îl luăm în considerare este indicatorul extrem al temperaturii ridicate la care uleiul asigură corectitatea și funcționarea motorului.
Clasificarea uleiului de motor API
Această tipologie a fost creată de US Petroleum Institute. Diferențiază uleiurile de motor în funcție de proprietățile lor de performanță și identifică tipul lor de aplicare într-un anumit tip de motor cu ardere internă.
Această taxonomie ia în considerare și compoziția chimică a lubrifiantului, adică vă permite să determinați tipurile de aditivi prin etichetare.
În marcajul API, litera S indică ulei pentru un motor pe benzină, litera C (comercială) indică aplicabilitatea vehiculelor cu motoare diesel. Următoarea literă indică timpul de producție al motorului pentru care va fi utilizat uleiul respectiv. Acest lucru se datorează faptului că motoarele de diferite vârste au nevoie de diferite tipuri de uleiuri.
Mai departe, în marcajul API pentru motoarele diesel, adică după litera C, pot exista două sau patru, care indică tipul de motor pentru care este destinat acest ulei motor - în doi timpi sau, respectiv, în patru timpi. Uleiurile universale vor avea denumirea literelor SF / CC sau SG / CD.
Mai jos prezentăm un tabel de corespondențe ale desemnărilor literelor în legătură cu aplicabilitatea uleiurilor pentru motoare cu principiul benzinei:
• - SC - dezvoltarea mașinilor (motoarelor) înainte de 1964;
• - SD - până în 1964-68;
• - SE - până în 1969-72;
• - SF - până în 1973-88;
• - SG - până în 1989-94 (condiții severe de funcționare);
• - SH - înainte de 1995-96 (condiții severe de funcționare);
• - SJ - înainte de 1997-2000 (proprietăți modernizate de economisire a energiei);
• - SL - până în 2001-03 (durată lungă de viață);
• - SM - motoare din 2004;
• - SL +: rezistență sporită la oxidare.
Această clasificare permite utilizarea uleiului în mod ascendent. Adică, motorul poate fi umplut cu ulei pentru motoare mai noi, dar cu un exces în cel mult două poziții. Deci, dacă automobilului dvs. i se prescrie un ulei marcat cu SH, atunci uleiul mărcii SJ este, de asemenea, destul de aplicabil, deoarece este de o clasă superioară și are toți aditivii precedentului, plus alții suplimentari. Dar uleiul SM poate avea deja prea multe diferențe și nu este recomandat ca înlocuitor pentru SH. Clasificarea API pentru motoarele diesel de diferite tipuri este după cum urmează:
• - CB - motoare proiectate înainte de 1961. Uleiurile de motor pentru astfel de motoare diesel au o concentrație mare de sulf;
• - CC - motoare fabricate înainte de 1983. Uleiul pentru ei a fost făcut ca pentru condiții de operare dure;
• - CD - motoare înainte de 1990 (condiții grele de funcționare);
• - CE - înainte de 1990 (turbocompresor);
• - CF - până la / de la 90, (supraalimentare);
• - CG-4 - până la / din '94 (supraalimentare);
• - CH-4 - până la / de la 98 (standarde ridicate pentru emisia de substanțe nocive în atmosferă; pentru piața SUA);
• - CI-4 - mașini (unități de putere) cu turbocompresor, cu supapă EGR;
• - CI-4 + (plus) - identic cu precedentul (+ adaptare la standarde de mediu ridicate din SUA).
Atenție, falsificare!
De obicei, șoferii se străduiesc să adauge ulei de cea mai bună calitate la motorul mașinii lor. La urma urmei, acesta este un consumabil relativ ieftin (de exemplu, în comparație cu anvelopele), care este important pentru asigurarea siguranței. Și acest lucru este complet justificat și rațional, dar nu va funcționa dacă vi sa oferit un ulei falsificat la prețul complet. Prin urmare, este atât de important să cumpărați și să schimbați uleiuri de motor în servicii dovedite și autorizate, unde se efectuează și livrare. Cel mai bun din toate - de la dealeri - furnizori ai unei anumite mărci de uleiuri. Acest lucru vă va oferi în același timp o garanție a autenticității uleiului și un preț bun și, cel mai probabil, un serviciu bun, deoarece contractul dealerului este de obicei atribuit celor mai bune companii de pe piață. În cazul în care ați cumpărat ulei de motor în prima vulcanizare anonimă de care ați dat peste drum sau pe piața auto, există riscul să vi se acorde un ulei falsificat, care poate duce la stricarea motorului și reparațiile costisitoare.
Prin urmare, atunci când cumpărați ulei, trebuie să acordați atenție ambalajului. Dacă în fața dvs. se află- uleiuri de motor ieftine produse în CSI, atunci cel mai probabil veți vedea un recipient transparent, o etichetă simplă, absența oricăror grade de protecție. Cu toate acestea, uleiul ieftin nu este, de obicei, falsificat și este suficient să îl cumpărați în Chișinău sau în oraș în Moldova într-un service auto de încredere sau într-un magazin specializat. Un alt lucru sunt uleiurile mai scumpe și moderne de la cei mai importanți producători mondiali. Ei încearcă să utilizeze ambalaje mai complexe, care sunt mai dificile și mai scumpe de contrafăcut. Dar chiar și în acest caz, dificultatea constă în faptul că trebuie să știți exact cum arată recipientul uleiului de motor original.
Ai încredere în Maistru!
Prin urmare, cel mai bun mod de a evita alegerea greșită și de a nu face față unui produs falsificat este să ajungeți la un dealer autorizat - o companie mare care a fost pe piață de mult timp și are recenzii pozitive de la prieteni și ratinguri ridicate pe Internet.
Сum se alege uleiul de motor? Cel mai simplu este să alegeți exact uleiul recomandat de producător. De obicei uleiul „nativ” este indicat în manualul de utilizare al fiecărui vehicul. Pe lângă el, mașina are omologări din fabrică pentru alte uleiuri. Este important, printre altele, să folosiți lubrifiantul corect, inclusiv pentru a nu pierde garanția dealerului.
Mulți oameni preferă să încredințeze selecția uleiului de motor stăpânului lor, care cunoaște bine mașina. Maistrii profesioniști care lucrează în servicii auto bine echipate, printre altele, au programe de selectare a uleiurilor pentru fiecare modificare a motorului a fiecărei mașini și au o bună înțelegere a specificului aplicației și a toleranțelor mărcii de uleiuri de motor cu care funcționează. În plus, dacă mașina dvs. este deservită de unul și același maistru, atunci acesta este bine conștient de starea motorului cu ardere internă. De asta depinde și selecția uleiului. De exemplu, cu un kilometraj mare, merită să alegeți un ulei cu o vascozitate mai mare. După cum arată practica, un procent mare de proprietari de mașini fac exact asta, încredințând alegerea uleiului unui maistru într-un serviciu auto. Șoferii sunt mai predispuși la acest tip de comportament în raport cu uleiurile, decât, de exemplu, cu alegerea anvelopelor, unde opinia personală este mai importantă.