Cum să ne clarificăm în toată varietatea uleiurilor de motor?

Cum să ne clarificăm în toată varietatea uleiurilor de motor?

Cum să ne clarificăm în toată varietatea uleiurilor de motor?

În acest articol, vom lua în considerare ce tipuri de uleiuri de motor sunt, pentru ce sunt destinate È™i ce standarde formează în conformitate cu GOST-urile existente È™i conform clasificărilor internaÈ›ionale SAE È™i API.

Pentru ce ai nevoie de uleiuri de motor?

FuncÈ›ia principală a oricărui ulei de motor este de a menÈ›ine funcÈ›ionarea eficientă a motorului cu ardere prin lubrifierea acestuia - pentru a preveni fricÈ›iunea, a proteja împotriva coroziunii, supraîncălzirii È™i multe altele. Fără lubrifiant, motorul pur È™i simplu nu poate funcÈ›iona. Dacă uleiul de motor se scurge pe parcurs, motorul se va defecta foarte repede, după care va fi necesar o reparaÈ›ie costisitoare.

Deoarece motoarele cu ardere internă sunt diferite, uleiurile de motor care le servesc diferă în ceea ce priveÈ™te compoziÈ›ia È™i parametrii de bază. Cele două componente ale oricărui ulei de motor sunt aÈ™a-numitele uleiuri de bază È™i aditivi - substanÈ›e concepute pentru a îmbunătăți anumite proprietăți ale uleiului de motor. Mai mulÈ›i giganÈ›i mondiali sunt implicaÈ›i în producÈ›ia de uleiuri de bază, alÈ›i producători cumpără materii prime de la aceÈ™tia È™i îÈ™i formează propriul concept de ulei de motor adăugând anumiÈ›i aditivi, poziÈ›ionându-se pe piață, formând o politică de preÈ›uri, organizându-È™i propria logistică È™i etc.

Deoarece există atât de multe tipuri de ulei de motor, în acest articol vă vom arăta cum să navigaÈ›i în această imensă varietate.

Cum să ne clarificăm în toată varietatea uleiurilor de motor

Principalele grupe de uleiuri de motor după tipul de producție

Toate uleiurile de motor sunt împărÈ›ite în trei „familii” principale:

Uleiuri auto sintetice de motor sunt un tip modern de fluide lubrifiante care sunt sintetizate complet chimic, adică nu se bazează pe produse naturale. Acest tip de uleiuri este marcat cu inscripÈ›ia «Fully Synthetic» pe ambalaj. Uleiurile sintetice de motor au proprietăți stabile în condiÈ›ii diferite, fără îngroÈ™are la temperaturi sub zero È™i fără pierderea densității la căldură. În acest caz, desigur, există un interval de temperatură în care aÈ™a-numitele „sintetice” sunt cele mai eficiente. Pe lângă capacitatea de a lucra în orice perioadă a anului, uleiurile sintetice de motor fac față altor tipuri de eficiență ridicată - protejarea pistoanelor motorului de depunerile de carbon È™i curățarea foarte înaltă a suprafeÈ›elor interne ale motorului de supra încălzire È™i combustie.

Uleiurile de motor semisintetice, marcate cu expresia «Semi-Synthetic» pe ambalaj, sunt un grup de uleiuri care conÈ›in atât produse minerale, naturale din petrol, cât È™i aditivi de origine sintetică, care, în general, le face similare ca proprietăți cu uleiuri sintetice.

Uleiurile minerale de motor sunt fluide lubrifiante tradiÈ›ionale pe bază de ingrediente de origine naturală. În general, acest grup de uleiuri de motor È™i-a mărit proprietățile de-a lungul timpului, dar astăzi încă nu ating nivelul produselor de dezvoltare modernă care au apărut ca urmare a numeroaselor cercetări È™i descoperiri din domeniul chimiei industriale. Cu o diferență de temperatură, nu sunt la fel de stabile ca alte tipuri de uleiuri, se îngroașă mai mult la temperaturi negative, îndepărtează mai rău produsele de ardere din motor È™i formează substanÈ›e care înfundă treptat motorul cu ardere internă pe măsură ce se încălzesc. Deci, acest grup este reprezentat în principal pe segmentul de preÈ› mai mic.

Cum să ne clarificăm în toată varietatea uleiurilor de motor

Tipuri de uleiuri de motor după modul de aplicare

La fel cum uleiurile de motor sunt împărÈ›ite în trei grupe mari în funcÈ›ie de tipul de producÈ›ie, ele formează trei familii mari în funcÈ›ie de modul de aplicare. La urma urmei, există atât de multe tipuri de motoare cu ardere internă. După cum È™tiÈ›i, acestea sunt:

•    Motoare pe benzină
•    Motoare diesel

Motoarele cu turbocompresie trebuie notate separat. Acestea din urmă sunt o subspecie a primei, dar sunt mult mai complexe È™i capricioase È™i „mănâncă” ulei atât de mult încât necesită o abordare mult mai atentă, inclusiv în ceea ce priveÈ™te selectarea È™i completarea uleiului de motor. De asemenea, uleiul pentru aceste tipuri de motoare ar trebui să fie mai rezistent la spumare. Prin urmare, acestea sunt separate într-un grup special.

Desigur, în niciun caz nu ar trebui permisă turnarea uleiului pentru un tip de motor în altul, deoarece modurile de funcÈ›ionare diferă destul de puternic pentru diferite tipuri de motor. Un grup separat este format din uleiuri universale care sunt utilizate în mod egal atât în motoarele diesel, cât È™i pe cele de benzină.

Cum să ne clarificăm în toată varietatea uleiurilor de motor

Furci de uleiuri de motor după parametrii de bază

Acum când am descoperit diferenÈ›ele fundamentale dintre uleiurile de motor, să atragem atenÈ›ia È™i să vedem cum diferă în cadrul fiecărui grup mare. Aici, principalele proprietăți distinctive vor fi parametrii de vascozitate-temperatură È™i sezonalitatea aplicării. AceÈ™ti parametri sunt determinaÈ›i de GOST-uri, obiÈ™nuite pentru toÈ›i producătorii È™i toate tipurile de uleiuri de motor È™i tipurile lor de aplicare, inclusiv uleiuri pentru combine, tehnică specială, ferăstraie pe benzină, bărci cu motor etc. În GOST, vascozitatea este indicată prin cifre după litera M, care denotă un grup de uleiuri de motor. Cu cât este mai mare numărul, cu atât este mai mare gradul de vascozitate. De exemplu, marcajul „M-6-Bâ‚‚” corespunde uleiului de motor din a È™asea clasă de vascozitate pentru motoarele diesel de mică putere (Bâ‚‚).

Uleiurile de motor sunt clasificate în trei grupe principale din punct de vedere al vascozității. Uleiurile de vară sunt utilizate la temperaturi externe pozitive. Dacă lăsaÈ›i un astfel de ulei auto în motor pentru iarnă, va fi dificil să porniÈ›i motorul, nu va fi eficient - va da prea multă sarcină motorului cu ardere internă, prin urmare, va aduce treptat la creÈ™terea defectelor, defecÈ›iunilor È™i, în consecință, reparaÈ›ii. În unele cazuri, uleiul se poate îngroÈ™a atât de mult încât motorul nu se va porni deloc.

Uleiurile de motor de iarnă sunt mai subÈ›iri È™i mai stabile la temperaturi scăzute. Având caracteristici adecvate pentru sezonul rece, în căldură devin prea lichide È™i formează mai puÈ›in o peliculă de protecÈ›ie a pistoanelor, ceea ce duce la frecare, funingine È™i probleme ulterioare, a căror eliminare necesită È™i reparaÈ›ii.

Uleiurile pentru toate anotimpurile devin din ce în ce mai populare, deoarece nu necesită înlocuire sezonieră de două ori pe an, ci numai atunci când se atinge un anumit kilometraj, care este numărat în km. FluctuaÈ›iile de temperatură determină o schimbare mult mai mică a uleiurilor multigrade.

Cum să ne clarificăm în toată varietatea uleiurilor de motor

Clasificarea americană a uleiului de motor SAE

SAE este un clasificator internaÈ›ional de ulei de motor care a fost dezvoltat de AsociaÈ›ia Inginerilor din Statele Unite. Proprietatea sa distinctivă este, de asemenea, vascozitatea (fluiditatea), determinată prin intervalul de temperatură din mediul extern în care motorul porneÈ™te È™i funcÈ›ionează. Cu cât este mai mare numărul marcajului, cu atât este mai gros uleiul. În total, inginerii americani au identificat unsprezece categorii - cinci de vară È™i È™ase de iarnă.

Vascozitatea ulei auto în sine este determinată de doi parametri principali: pompabilitatea sistemului È™i pornirea de la starter a motorului cu ardere internă.

De exemplu, să citim marcajul 10W-40. W - uleiul se aplică la temperaturi scăzute, inclusiv iarna. 10 este indicatorul limită al temperaturii scăzute la care uleiul asigură funcÈ›ionarea în siguranță a motorului cu ardere internă. MulÈ›i oameni confundă această parte a marcajului cu temperatura Celsius. Acesta este un index digital. De exemplu, 10 corespunde la minus 25 de grade Celsius. Tabelul index arată astfel:

•    0W - până la -35 grade ° C.
•    5W - până la -30 grade ° C.
•    10W - până la -25 grade ° C.
•    15W - până la -20 grade ° C. 
•    20W - până la -15 grade ° C.
•    30 - până la +25 - 30 grade ° C.
•    40 - până la +40 grade ° C.
•    50 - până la +50 grade ° C.
•    60 - până la +60 grade ° C.

Marcarea „40” în marcajul pe care îl luăm în considerare este indicatorul extrem al temperaturii ridicate la care uleiul asigură corectitatea È™i funcÈ›ionarea motorului.

Clasificarea uleiului de motor API

Această tipologie a fost creată de US Petroleum Institute. DiferenÈ›iază uleiurile de motor în funcÈ›ie de proprietățile lor de performanță È™i identifică tipul lor de aplicare într-un anumit tip de motor cu ardere internă.

Această taxonomie ia în considerare È™i compoziÈ›ia chimică a lubrifiantului, adică vă permite să determinaÈ›i tipurile de aditivi prin etichetare.

În marcajul API, litera S indică ulei pentru un motor pe benzină, litera C (comercială) indică aplicabilitatea vehiculelor cu motoare diesel. Următoarea literă indică timpul de producÈ›ie al motorului pentru care va fi utilizat uleiul respectiv. Acest lucru se datorează faptului că motoarele de diferite vârste au nevoie de diferite tipuri de uleiuri.

Mai departe, în marcajul API pentru motoarele diesel, adică după litera C, pot exista două sau patru, care indică tipul de motor pentru care este destinat acest ulei motor - în doi timpi sau, respectiv, în patru timpi. Uleiurile universale vor avea denumirea literelor SF / CC sau SG / CD.

Mai jos prezentăm un tabel de corespondenÈ›e ale desemnărilor literelor în legătură cu aplicabilitatea uleiurilor pentru motoare cu principiul benzinei:

• - SC - dezvoltarea maÈ™inilor (motoarelor) înainte de 1964;
• - SD - până în 1964-68;
• - SE - până în 1969-72;
• - SF - până în 1973-88;
• - SG - până în 1989-94 (condiÈ›ii severe de funcÈ›ionare);
• - SH - înainte de 1995-96 (condiÈ›ii severe de funcÈ›ionare);
• - SJ - înainte de 1997-2000 (proprietăți modernizate de economisire a energiei);
• - SL - până în 2001-03 (durată lungă de viață);
• - SM - motoare din 2004;
• - SL +: rezistență sporită la oxidare.

Această clasificare permite utilizarea uleiului în mod ascendent. Adică, motorul poate fi umplut cu ulei pentru motoare mai noi, dar cu un exces în cel mult două poziÈ›ii. Deci, dacă automobilului dvs. i se prescrie un ulei marcat cu SH, atunci uleiul mărcii SJ este, de asemenea, destul de aplicabil, deoarece este de o clasă superioară È™i are toÈ›i aditivii precedentului, plus alÈ›ii suplimentari. Dar uleiul SM poate avea deja prea multe diferenÈ›e È™i nu este recomandat ca înlocuitor pentru SH. Clasificarea API pentru motoarele diesel de diferite tipuri este după cum urmează:

• - CB - motoare proiectate înainte de 1961. Uleiurile de motor pentru astfel de motoare diesel au o concentraÈ›ie mare de sulf;
• - CC - motoare fabricate înainte de 1983. Uleiul pentru ei a fost făcut ca pentru condiÈ›ii de operare dure;
• - CD - motoare înainte de 1990 (condiÈ›ii grele de funcÈ›ionare);
• - CE - înainte de 1990 (turbocompresor);
• - CF - până la / de la 90, (supraalimentare);
• - CG-4 - până la / din '94 (supraalimentare);
• - CH-4 - până la / de la 98 (standarde ridicate pentru emisia de substanÈ›e nocive în atmosferă; pentru piaÈ›a SUA);
• - CI-4 - maÈ™ini (unități de putere) cu turbocompresor, cu supapă EGR;
• - CI-4 + (plus) - identic cu precedentul (+ adaptare la standarde de mediu ridicate din SUA).

Atenție, falsificare!

De obicei, È™oferii se străduiesc să adauge ulei de cea mai bună calitate la motorul maÈ™inii lor. La urma urmei, acesta este un consumabil relativ ieftin (de exemplu, în comparaÈ›ie cu anvelopele), care este important pentru asigurarea siguranÈ›ei. Și acest lucru este complet justificat È™i raÈ›ional, dar nu va funcÈ›iona dacă vi sa oferit un ulei falsificat la preÈ›ul complet. Prin urmare, este atât de important să cumpăraÈ›i È™i să schimbaÈ›i uleiuri de motor în servicii dovedite È™i autorizate, unde se efectuează È™i livrare. Cel mai bun din toate - de la dealeri - furnizori ai unei anumite mărci de uleiuri. Acest lucru vă va oferi în acelaÈ™i timp o garanÈ›ie a autenticității uleiului È™i un preÈ› bun È™i, cel mai probabil, un serviciu bun, deoarece contractul dealerului este de obicei atribuit celor mai bune companii de pe piață. În cazul în care aÈ›i cumpărat ulei de motor în prima vulcanizare anonimă de care aÈ›i dat peste drum sau pe piaÈ›a auto, există riscul să vi se acorde un ulei falsificat, care poate duce la stricarea motorului È™i reparaÈ›iile costisitoare.

Prin urmare, atunci când cumpăraÈ›i ulei, trebuie să acordaÈ›i atenÈ›ie ambalajului. Dacă în faÈ›a dvs. se află- uleiuri de motor ieftine produse în CSI, atunci cel mai probabil veÈ›i vedea un recipient transparent, o etichetă simplă, absenÈ›a oricăror grade de protecÈ›ie. Cu toate acestea, uleiul ieftin nu este, de obicei, falsificat È™i este suficient să îl cumpăraÈ›i în ChiÈ™inău sau în oraÈ™ în Moldova într-un service auto de încredere sau într-un magazin specializat. Un alt lucru sunt uleiurile mai scumpe È™i moderne de la cei mai importanÈ›i producători mondiali. Ei încearcă să utilizeze ambalaje mai complexe, care sunt mai dificile È™i mai scumpe de contrafăcut. Dar chiar È™i în acest caz, dificultatea constă în faptul că trebuie să È™tiÈ›i exact cum arată recipientul uleiului de motor original.

Ai încredere în Maistru!

Prin urmare, cel mai bun mod de a evita alegerea greșită și de a nu face față unui produs falsificat este să ajungeți la un dealer autorizat - o companie mare care a fost pe piață de mult timp și are recenzii pozitive de la prieteni și ratinguri ridicate pe Internet.

Сum se alege uleiul de motor? Cel mai simplu este să alegeÈ›i exact uleiul recomandat de producător. De obicei uleiul „nativ” este indicat în manualul de utilizare al fiecărui vehicul. Pe lângă el, maÈ™ina are omologări din fabrică pentru alte uleiuri. Este important, printre altele, să folosiÈ›i lubrifiantul corect, inclusiv pentru a nu pierde garanÈ›ia dealerului.

MulÈ›i oameni preferă să încredinÈ›eze selecÈ›ia uleiului de motor stăpânului lor, care cunoaÈ™te bine maÈ™ina. Maistrii profesioniÈ™ti care lucrează în servicii auto bine echipate, printre altele, au programe de selectare a uleiurilor pentru fiecare modificare a motorului a fiecărei maÈ™ini È™i au o bună înÈ›elegere a specificului aplicaÈ›iei È™i a toleranÈ›elor mărcii de uleiuri de motor cu care funcÈ›ionează. În plus, dacă maÈ™ina dvs. este deservită de unul È™i acelaÈ™i maistru, atunci acesta este bine conÈ™tient de starea motorului cu ardere internă. De asta depinde È™i selecÈ›ia uleiului. De exemplu, cu un kilometraj mare, merită să alegeÈ›i un ulei cu o vascozitate mai mare. După cum arată practica, un procent mare de proprietari de maÈ™ini fac exact asta, încredinÈ›ând alegerea uleiului unui maistru într-un serviciu auto. Șoferii sunt mai predispuÈ™i la acest tip de comportament în raport cu uleiurile, decât, de exemplu, cu alegerea anvelopelor, unde opinia personală este mai importantă.

0 Comentarii

FAQ
Achita cu Visa Achita cu Visa Electron Achita cu MasterCard Achita cu Maestro Site securizat pentru achitari online
0 Sună
comandă online - (022) 81 92 43 068-333-749 Botanica - (022) 81 92 47 Petricani - (022) 81 92 46