Anvelopele sunt întotdeauna însoÈ›ite de tot felul de zvonuri È™i mituri, adesea auzite de la oameni competenÈ›i, È™i, totuÈ™i, în ciuda plauzibilității lor, întărite prin autoritate, nu corespund adevărului. ExperÈ›ii Michelin Ecaterina Faizulina È™i Nichita Dovnar au ajutat la separarea faptelor de speculaÈ›ii.
Nr.1: Prima zăpadă este un semnal pentru schimbarea anvelopelor?
Temperaturile sub zero ne avertizează că anvelopele trebuiau schimbate mult mai devreme. Or, un semn evident că este timpul să mergeÈ›i la centrul de instalare a anvelopelor cu un set de anvelope de iarnă nu la temperatura sub gradaÅ£ia zero, ci la temperatura medie zilnică de 7 grade. La temperatura sub zero grade anvelopa de vară devine o sursă de pericol. Devine rigidă, proprietățile sale de aderență scad È™i È™oferul riscă să nimerească într-un È™anÈ› în orice moment sau se poate întâmpla chiar ceva mai grav.
ExcepÈ›ie de la această regulă fac anvelopele pentru toate anotimpurile. De exemplu, Michelin CrossClimate este un model cu bandă de rulare de vară È™i este aprobat oficial pentru utilizare în timpul iernii. Cu toate acestea, cele de toate sezoanele vor funcÈ›iona destul de eficient la temperaturi nu prea scăzute È™i pe drumurile acoperite de zăpadă. Limita ei inferioară este de minus cinci grade. Deci, este concepută pentru ierni blânde.
Nr. 2: Anvelopa fabricată acum câÈ›iva ani are termenul de valabilitate expirat?
Acesta este un stereotip negativ vechi È™i greu de stârpit, care va fi dificil de combătut în viitorul apropiat. Cu toate acestea, adevărul este că anvelopele unui brand cunoscut, produse în urmă cu trei-patru ani nu îÈ™i pierd deloc proprietățile, cu condiÈ›ia să fie depozitate corespunzător. Prin urmare, după cum arată rezultatele celor mai obiective teste, data producerii nu poate oferi nici o sugestie despre calitatea anvelopelor. Este mult mai important să înÅ£elegeÅ£i de unde cumpăraÈ›i cauciucurile, dacă au fost instalate corect pe maÈ™ină. De exemplu, dacă stăteau sub zăpadă în piață, îngrămădite una peste alta, atunci pregătiÅ£i-vă să vă confruntaÅ£i cu probleme. Chiar dacă pe aceste anvelope este indicat că sunt produse în anul curent.
Deci, câÅ£i ani o anvelopă este considerată nouă? Acest lucru este determinat de reglementările fiecărui producător. De exemplu, Michelin are cinci ani pentru toate modelele.
În ceea ce priveÈ™te depozitarea, cea mai bună soluÈ›ie ar fi un hotel specializat în anvelope, cu umiditate controlată, temperatură È™i amplasare adecvată a roÈ›ilor. Dacă, totuÈ™i, decideÈ›i să păstraÈ›i anvelopele pe un balcon sau într-un garaj, atunci cel puÈ›in reÈ›ineÈ›i că anvelopele fără jante ar trebui depozitate vertical, iar anvelopele pe jante ar trebui depozitate orizontal. Ambele sunt la umbră È™i nu într-o pungă.
Nr.3: RelevanÅ£a țării producerii „în interiorul” unui brand
Principalii producători de anvelope au uzine în întreaga lume. În acelaÈ™i timp, mulÈ›i proprietari de maÈ™ini îÅŸi doresc cauciucuri produse, de exemplu, în UE È™i au rezerve faţă de cele produse în alte regiuni. Dar degeaba îÅŸi fac griji. E pentru că în una ÅŸi aceeaÈ™i companie sunt obligatorii standarde de calitate È™i producÈ›ie unice. Prin urmare, de exemplu, uzina Michelin din regiunea Moscovei exportă anvelope către Europa. Testele efectuate în mod special arată că unul È™i acelaÈ™i model, produs în diferite locaÈ›ii, este identic în toate calitățile sale.
În plus, anumite componente ale anvelopelor pot fi produse în locuri diferite È™i „asamblate” - în al treilea.
Nr. 4: O anvelopă uzată pe jumătate îÈ™i pierde jumătate din proprietăți
ExplicaÅ£ia e că scăderea performanÅ£ei de rulare nu este proporÈ›ională cu uzura anvelopelor, ci mai lentă. Testele arată că, la o adâncime minimă permisă a benzii de rulare de 4 mm pentru o anvelopă de iarnă, proprietățile ei rămân ridicate. Inginerii se asigură că anvelopa funcÈ›ionează mult timp È™i menÈ›ine un nivel ridicat de performanță până la adâncimea minimă admisă a benzii de rulare. Dar trebuie de Å£inut cont de faptul că această afirmaÈ›ie este mai adevărată pentru producătorii segmentului premium, care investesc sume uriaÈ™e de bani în cercetare È™i noi tehnologii. Cu toate acestea, anvelopele noi de la branduri din segmentul econom vor ceda întâietatea liderilor mondiali.