Desenul benzii de rulare constituie unul din momentele cheie în alegerea anvelopelor, el este cel care influenÈ›ează semnificativ comportamentul È™i caracteristicile anvelopelor. Producătorii moderni oferă o multitudine de opÈ›iuni, iar È™oferii care au decis să schimbe iar încălţările maÅŸinii se confruntă cu dificultatea de a alege. Pentru a nu fi dezamăgit de cumpărătura efectuată ÅŸi nu a deveni victima „sfaturilor iscusite” ale vânzătorului, acordaÅ£i puÅ£in timp informării înainte de achiziÈ›ie.
În continuare, vom analiza următoarele aspecte:
Alegerea anvelopelor și tipurile desenelor benzii de rulare
Caracteristicile desenelor direcționale simetrice
Particularităţile desenelor simetrice non-direcționale
Modele de rulare asimetrice (direcționale/non-direcționale)
Particularităţile alegerii anvelopelor, tipurile de desene ale benzii de rulare
Producătorii moderni de anvelope folosesc o varietate de tehnologii È™i soluÈ›ii inovatoare, menite să îmbunătățească compoziÈ›ia amestecului de cauciuc, să crească uzura cauciucului È™i să asigure cea mai fiabilă manevrabilitate a maÈ™inii. Aceasta din urmă se realizează prin desenul benzii de rulare, a cărui sarcină este de a asigura aderenÈ›a de înaltă calitate a anvelopei pe carosabil în timpul traficului. Atunci când alegeÈ›i un model, trebuie să luaÈ›i în considerare:
- sezonalitatea exploatării;
- calitatea drumurilor;
- parametrii generali ai automobilului.
Cât priveÈ™te desenul benzii de rulare, aici e nevoie de cunoÅŸtinÅ£e speciale. El vorba de un factor care influenÈ›ează manevrabilitatea vehiculelor, calitatea contactului cu suprafaÈ›a, siguranÈ›a, capacitățile de viteză, performanÈ›a la zgomot È™i gradul de confort al mersului.
Există diferite desene ale benzii de rulare, dar în funcÈ›ie de caracteristicile lor se împart în grupuri:
- direcționat simetric;
- simetric non-direcțional;
- asimetric.
Fiecare tip de model are particularităţi, care influențează proprietățile anvelopelor, așa că ar trebui să cunoaşteţi subtilităţile fiecăreia pentru a face alegerea potrivită.
Simetric direcționale - cea mai bună opțiune pentru desenul benzii de rulare de iarnă
Simetric direcÅ£ionale sunt desenele benzii de rulare de iarnă. Principala particularitate este că canelurile converg în mod oblic spre centru, asigurând o excelentă scurgere a apei, masei topite de zăpadă È™i lapoviÅ£ei. Acest tip de model are sarcina de a vă proteja împotriva acvaplanării atunci când călătoriÈ›i la viteze mari. Este soluÈ›ia ideală pentru maÈ™inile de mare viteză.
Acest tip al benzii de rulare creează o aderență destul de bună la drumul umed, creÈ™te siguranÈ›a circulaÈ›iei pe terasamentul acoperit din abundență cu băltoace È™i, în acelaÈ™i timp, asigură o manevrare precisă È™i o stabilitate direcÈ›ională crescută în timpul deplasării pe zăpada bătătorită.
Dacă e să ne referim la deficiențele acestui tip, vom menţiona zgomotul ridicat și o stabilitate insuficientă la deplasarea pe teren accidentat. Dar sunt minunate pentru magistrale și drumurile urbane asfaltate.
Desenele simetrice nedirecţionale ale benzii de rulare ale anvelopelor şi particularităţile lor
Desenul simetric non-direcțional este o versiune convenabilă și universală a benzii de rulare pentru autoturisme. Această soluție practică o preferă cel mai adesea brandurile de automobile cunoscute pentru instalare pe mașini noi.
Acest tip de model este proiectat pentru conducere pe drumuri cu orice suprafață, potrivite atât pentru anvelopele de vară, cât È™i pentru cele de iarnă. Oferă un nivel sporit de confort, se caracterizează printr-un nivel redus de zgomot, este o opÈ›iune pentru conducere în siguranță È™i stabilitate pe diferite tipuri de îmbrăcăminte rutieră.
Important! PuteÈ›i instala astfel de anvelope pe orice roată cu orice parte. Acest lucru simplifică procesul de înlocuire È™i permite, de asemenea, reamenajarea acestora pentru a asigura o uzură uniformă a setului de anvelope. Este o soluÈ›ie ideală pentru „roata de rezervă”.
Această varietate de desene ale benzii de rulare reprezintă o opÅ£iune a È™oferilor care respectă un stil de conducere ritmic È™i calm, potrivindu-se perfect pentru funcÈ›ionare într-un ciclu mixt. Acest tip se pretează condiÈ›iilor urbei, este aplicat pe anvelope special direcÅ£ionate (pentru orice tip de teren, teren accidentat). Un alt plus e face parte din categoria produselor bugetare.
Singurul dezavantaj este că desenul simetric non-direcÈ›ional nu oferă siguranță maximă atunci când conduceÈ›i cu viteză mare pe o È™osea umedă.
Particularităţile specifice desenelor benzii de rulare asimetrice non-direcționale
Acesta este un tip de model îmbunătățit, care permite zonarea benzii de rulare, Å£inând cont de faptul care zone ale anvelopei au sarcina maximă în diferite condiÈ›ii de operare:
- externă - mai rigidă È™i mai rezistentă la deformaÈ›ii care apar în timpul manevrării înalte;
- interioară - este saturată cu caneluri de scurgere, iar adâncimea desenului benzii de rulare este selectată în mod optim, deoarece acest sector este responsabil pentru eliminarea apei È™i trebuie să reziste la acvaplanare;
- Centrală - densă și rigidă, ceea ce este important pentru stabilitatea și siguranța direcțională.
Aceste modele se caracterizează prin stabilitate transversală, controlabilitate excelentă, ceea ce face posibilă utilizarea acestora de către È™oferii care preferă să meargă la viteze mari. Datorită acestui desen, anvelopele contribuie la menÈ›inerea stabilității în timpul manevrelor, dar este de remarcat faptul că sunt mult mai scumpe.
În ceea ce priveÈ™te modelele asimetrice, unii automobiliÅŸti-amatori au auzit că pe piață este prezentată ÅŸi versiunea direcÈ›ională, dar nu au putut să o găsească în vânzare. Acesta este cel mai rar tip de model pe care producătorii l-au scos recent din producere. Elaborarea în sine este interesantă, este un model aproape perfect, potrivit pentru drumurile uscate È™i pentru funcÈ›ionarea în siguranță a unei maÈ™ini în condiÅ£ii de ploaie. Dar aceasta este o opÈ›iune dezavantajoasă în raport cu „rezerva”, plus, există o mulÈ›ime de nuanÈ›e asociate cu instalarea. Prin urmare, alegeÈ›i dintre cele trei principale, È›inând cont de particularităţile pe care desenul de rulare le oferă anvelopelor.