Dacă intenÅ£ionaÅ£i să vă deplasaÅ£i pe drumuri desfundate – articolul nostru vă va fi de folos. Alegerea pneurilor pentru un vehicul off-road depinde de cât de des circulaÅ£i în afara drumului asfaltat, ce relief are terenul pe care călătoriÈ›i. Una e să te deplasezi pe drumuri neasfaltate de È›ară È™i alta e lipsa totală a civilizaÈ›iei: gropi, rovine, È™anÈ›uri È™i noroi pe butucul roÈ›ii.
Trebuie să Å£ineÅ£i cont de faptul că nu are rost să procuraÅ£i anvelope off-road, pur È™i simplu, „pentru orice eventualitate”, fiindcă ele au caracteristici speciale, mai puÅ£in compatibile cu vitezele mari la deplasare pe autostrăzi. Banda de rulare adâncă are un desen specific È™i relativ moale, cauciucul este elastic – toate acestea nu permit dezvoltarea unor viteze mari. ToÈ›i producătorii specifică limita de viteză în condiÈ›ii de siguranță, ce poate fi dezvoltată cu astfel de anvelope. Atunci când este în exces, se reduce manevrabilitatea. În plus, cauciucul se uzează mai repede - or, aceste anvelope nu sunt un moft din cele ieftine.
Opțiuni universale pentru modele crossover
Există mai multe tipuri de anvelope pentru teren accidentat. Le putem distinge datorită simbolurilor aplicate pe anvelope. Să încercăm a descifra marcajul din două litere ÅŸi să alegem cele mai potrivite anvelope pentru vehicul atot-teren.
Dacă aveÈ›i un crossover ÅŸi ieÅŸiÅ£i cu el doar ocazional la natură, fără a intra în desiÅŸuri de netrecut – e mai bine să optaÅ£i anvelopele HT, adică Highway Terrain. Drumurile real desfundate nu sunt potrivite pentru ele, în schimb pe ÅŸosele dezvoltă viteze de până la 180 kilometri. Există versiuni HT atât pentru vară, cât ÅŸi pentru iarnă. Anvelopele de vară au o rigiditate ridicată la frig ÅŸi sunt destinate pentru utilizare la temperaturi mai mari de + 5. Alegerea anvelopelor de iarnă pentru crossover trebuie făcută în favoarea desenului adânc cu lamele, care garantează un contact bun cu drumuri înzăpezite, umede sau acoperite cu gheață.
Un bun coraport dintre calităţile off-road È™i de ÅŸosea îl demonstrează anvelope AllTerrain (marcate AT) - exact 50/50. Desenul cauciucului este format din blocuri mari, separate prin caneluri late. Această particularitate asigură autocurățarea benzii de rulare după deplasare prin noroi. Pe autostrăzi, comparativ cu HT, se circulă o viteză mai redusă, iar zgomotul este mai intens, la fel ca ÅŸi uzura. Dar pentru cei care se deplasează frecvent în suburbii pe distanÅ£e mari este cea mai bună soluÈ›ie.
Anvelope sută la sută off-road
Cele mai bune anvelope pentru un SUV, concepute, cu adevărtat, pentru teren dificil, sunt marcate MT, sau MudTerrain. Aceste anvelope pentru noroi fac parte din categoria allseason ÅŸi sunt montate la maÈ™ini destul de robuste - nici crossover-ul ÅŸi nici autoturismul nu poate fi echipat cu ele. Se disting prin calităţi impresionante de aderenţă graÅ£ie desenului benzii de rulare cu proeminenÅ£e ÅŸi lamelele mari specifice, precum ÅŸi capacităţii de autocurățare È™i rezistenÈ›ei părÅ£ii laterale la perforări. Pentru drumuri de pământ alegeÅ£i cauciucuri mai puÅ£in rigide, pentru teren stâncos – cu rigiditate sporită. Anvelopele off-road au câteva particularităţi:
- cresc consumul de combustibil;
- din cauza benzii de rulare robuste vă sugerăm să alegeÅ£i anvelope MT cu un diametru mai mic decât al anvelopelor pe care le utilizaÅ£i de obicei;
- pe acoperire umedă creÈ™te distanÈ›a de frânare;
- viteza de deplasare pe ÅŸosea este redusă în mod semnificativ, iar uzura este crescută – înainte de călătorie pe un drum desfundat, dacă e posibil, „schimbaÅ£i încălţările”.
Sperăm că sfaturile noastre vă vor ajuta să vă decideți!