Prima etapă a anului 2018
La data de 26 mai, ora 11:00 în oraÈ™ul ChiÈ™inău a demarat prima etapă a Autoslalomului Lassa Tyres Super Cup. Anume "a demarat", pentru că sărbătoarea propriu-zisă a început mult mai devreme. AtraÈ™i de sunetele muzicii È™i de vuietul motoarelor puternice, spectatorii au început să se adune pe podul Telecentrului cu câteva ore înainte de începerea Autoslalomului È™i la scurt timp, podul propriu-zis cât È™i parapete înalte ale autostrăzii HânceÈ™ti s-au transformat în adevărate tribune ale stadionului.
Autoslalom – este manevrarea rapidă a autovehiculului într-un spaÈ›iu limitat, bazată pe abilitatea de a conduce un vehicul cu efectuarea unor elemente complicate într-o succesiune de viraje. ParticipanÈ›ii la curse concurează pe rând, principalul lor adversar fiind timpul, în care aceÈ™tia vor reuÈ™i să parcurgă pista. În cadrul acestor competiÈ›ii nu veÈ›i urmări depășiri periculoase, ciocniri violente sau accidente de lanÈ›. Cu toate acestea, la capitolul divertisment, acest gen de sport nu cedează nici autocrosului È™i nici raliului. Să reuÈ™eÈ™ti să te depășeÈ™ti pe tine însuÈ›i nu este deloc mai uÈ™or decât să învingi un adversar ...
Și mai e ceva la mijloc. Acest gen de sport, cu siguranță a fost inventat de romanticii, a căror pasiune pentru autovehicule este fără margini. De altfel, cum poate fi explicat faptul că, de exemplu, exerciÈ›iul "garaj", (despre care mulÈ›i dintre cei care au susÈ›inut examenul pentru obÈ›inerea permisului de conducere, îÈ™i amintesc încă mult timp cu frică È™i cutremur), s-a transformat pe neaÈ™teptate, într-unul dintre cele mai frumoase elemente ale auto-slalomului? Iar denumirile "Labirint", "Manevra de întoarcere a poliÈ›iei", "Manevra de întoarcere a contrabandistului"? Un adevărat thriller - È™oc, fiori È™i aÈ™teptare palpitantă…
Era destul de înfricoșător să priveÈ™ti de jos la orășenii, care, încercând să ajungă cât mai aproape posibil de scenă s-au aÈ™ezat pe gardurile înalte de beton ale autostrăzii, lăsând picioarele să atârne în aer. Cu toate acestea, poliÈ›iÈ™tii le cereau oamenilor, într-un mod delicat să părăsească locurile în care un astfel de comportament ar putea pune într-adevăr viaÈ›a în pericol. Jos, numărul suporterilor, È™i a celor curioÈ™i era la fel de impresionant, în aÈ™a-numita "zonă a fanilor", ocolită de la traseul de slalom cu rânduri de bariere, iar de la traficul urban – cu mai multe echipaje de poliÈ›ie rutieră.
Partenerii și organizatorii
CompetiÈ›iile FederaÈ›iei de Automobilism din Republica Moldova în ultimul timp se desfășoară la un nivel decent, iar de la provincialismul trecut nu a mai rămas nici urmă. S-a È›inut cont de toate: ArÈ™iță - apa minerală È™i umbra vă sunt garantate. Vi s-a făcut foame ? Poftim – plăcinte, hot-doguri, produse de patiserie, cafea, ceai, È™i chiar frigărui. Și pentru a nu alerga în tufiÈ™urile din împrejurime – Bio-toalete (un factor nu mai puÈ›in important).
Securitatea – un subiect aparte. Posibilitatea producerii unor accidente a fost minimizată în cadrul desfășurării unor evenimente de acest gen, în măsura în care a fost posibil. Din punct de vedere teoretic, o persoană străină nu putea ajunge pe traseu. Toate încercările de depășire a barierelor au fost stopate de marșării severi, care nu doreau să asculte nici o explicaÈ›ie (cazurile rar, în care cartea de identitate a unui jurnalist nu l-a ajutat). Pe pistă erau prezenÈ›i doar reprezentanÈ›ii consiliului de arbitri, ale căror atribuÈ›ii includeau nu doar controlul timpului È™i desfășurarea cursei cu ajutorul steagurilor, ci È™i acordarea primului ajutor în caz de necesitate. Și cel mai important - de la primul până la ultimul minut al slalomului auto, în imediata vecinătate a terenului temporar se afla "ambulanÈ›a" cu brigada de medici È™i maÈ™ina de pompieri cu echipa de profesioniÈ™ti.
Organizarea automo-slalomului la nivel este È™i rezultatul parteneriatului FederaÈ›iei de Automobilism cu clubul BMW È™i sponsorul general - reÈ›eaua centrelor de îngrijire a autovehiculelor È™i centrele de anvelope Master LUX, care È™i-a prezentat brandurile "de top" - anvelopele Lassa, bateriile Baren È™i uleiurile de motor Rheinol. De fapt, autoslalomul, deja pentru al doilea an consecutiv poartă denumirea brand-ului de anvelope Lassa, descendent comun a Bridgestone È™i a grupului turc Sabanci, care bate toate recordurile de vânzări de autoturisme È™i de anvelope comerciale în Moldova, datorită tehnologiilor japoneze È™i a preÈ›ului excelent.

Participanții și autovehiculele
În prima etapă a auto-slalomului au participat 17 piloÈ›i. Anume piloÈ›i, ci nu conducători auto, sunt numiÈ›i aceÈ™ti profesioniÈ™ti adevăraÈ›i (chiar dacă acÈ›ionează în categoria de "amatori"). Deci, 16 tineri curajoÈ™i, È™i, ce e de mirare, o domniÈ™oară destul de fragilă, dar determinată - Aliona Artiomova. Încrezută la maxim în automobilul său, ea nu s-a temut să se lupte cu sportivii iminenÈ›i din clasa RWD (în care se întreceau vehiculele cu tracÈ›iune spate), deÈ™i, poate, aceasta a fost principala ei greÈ™eală. Probabil, în clasa "amatori", Aliona ar fi ocupat unul din primele locuri, însă ...
Dar, cu toate acestea, două treimi dintre spectatori din toată inima o susÈ›ineau, întristându-se atunci când ea nu a intrat în top trei a câÈ™tigătorilor.
Și dacă e să vorbim sincer, autoslalomul face ca bărbaÈ›ii să devină adevăraÈ›i cavaleri, iar femeile - adevărate regine - toÈ›i cei prezenÈ›i la concurs s-au convins de acest lucru. De-aÈ›i fi văzut cum arată bărbaÈ›ii în salopete È™i căști sau căști de protecÈ›ie cu vizor - fie gladiatori în Colosseum, fie luptători OMON. Iar domniÈ™oara, la volanul vehiculului său de mare viteză, este, în orice caz, o imagine de neuitat.
La capitolul autovehicule, aici este un subiect aparte. În autoslalom participă automobile de serie obiÈ™nuite, cu modificări minore care nu pot vi văzute cu ochiul liber, însă ce manevre demonstrează ele pe pistă!
Eu, spre exemplu, am rămas total impresionat de Opel-ul Cadet cu volumul motorului 1,3 litri, 60 cai putere, care demonstrează pe traseu unele elemente acrobatice, pe care, în opinia mea, nu fiecare maÈ™ină sportivă este capabilă să le îndeplinească. Chiar ieri consideram acest automobil un analog german al ucraineanului "Tavria". Marturisesc/recunosc È™i îmi cer scuze!
Autovehiculele de marca BMW, Audi È™i Nissan la fel ne-au surprins plăcut... Dar, mai repet o dată , autoslalomul este o competiÈ›ie nu a maÈ™inilor, ci, în primul rând, a piloÈ›ilor, care trebuie să-È™i demonstreze toată priceperea, calmul È™i voinÈ›a de a câÈ™tiga. Ceea ce au È™i făcut, demonstrând acest lucru la cel mai înalt nivel. RESPECT!

Curse È™i câÈ™tigători
Cursele de test care au startat au făcut inimile tuturor suporterilor să tresară. Pe È™osea se aflau până la È™ase maÈ™ini simultan, cu o viteză nebună ce depășeau curbele, accelerau, încetineau È™i efectuau manevre de întoarcere (manevrare înapoi). Uneori, ciocnirile păreau inevitabile, dar totul a trecut fără incidente. Însăși traseul a fost marcat astfel încât, în timp ce un participant depășea È™icana (obstacol de forme diferite, în scopul de a micÈ™ora viteza în mod deliberat), al doilea pleca mai departe pe pista de mare viteză a slalomului auto. Și numai când toÈ›i piloÈ›ii È™i-au încălzit suficient maÈ™inile È™i au studiat traseul - au început competiÈ›iile.
Trei categorii: 1. Amatori, 2. Autovehicule cu tracÈ›iune față, 3. Autovehicule cu tracÈ›iune spate. Două maÈ™ini aflate pe pistă în acelaÈ™i timp È™i îndreptându-se cu viteză maximă unul către celălalt, scârÈ›âitul de cauciucuri la viraje, focul care iese din È›evile de eÈ™apament, strigătele publicului, la nota extremă, È™i, brusc, o tăcere, în timpul căreia simÈ›i în interiorul tău ecoul vuietului de intrare în viraj a automobilului – iată, ce înseamnă autoslalom!
De aceea, nu este nimic surprinzător în faptul că, în semn de recunoÈ™tință pentru o varietate atât de largă de emoÈ›ii încercate de spectatori, aceÈ™tia, la rândul lor, au aplaudat È™i au salutat premierea câÈ™tigătorilor.
Deci, locurile s-au repartizat după cum urmează:

Clasa Amatori:
- Radu Procop (â„–6)
- Nicolai Popescu (â„–4)
- Serghei Pridu (â„–14)

Clasa FWD (tracțiune față)
- Eugen Baranov (â„–46)
- Petru Bolea (â„–7)
- Vadim Cvasiuc (â„–17)

Clasa RWD (tracțiunea spate)
- Artur Grosu (â„–7)
- Sergiu Paniușchin (№12)
- Igor Tobocari (â„–9)

Deși, de fapt, toți participanții la auto-slalom au meritat recunoștința suporterilor și, desigur, premii. FELICITĂRI!

Etape noi și Finalul
Sincer vorbind, descrierea auto-slalomului este o ocupaÈ›ie ingrată. Acest tablou, pictat în culori vii pe pânza asfaltului urban merită văzut, nu urmărit pe ecranul televizorului sau pe monitorul computerului, ci anume văzut – în realitate, în timp real. Pentru că diferenÈ›a de percepÈ›ie a autoslalomului cu ochii proprii È™i cu obiectivul camerei de luat vederi este aproximativ aceeaÈ™i ca între cabrioletă È™i trapa automobilului. Chiar È™i tehnologiile de ultimă generaÈ›ie nu sunt apte de a transmite efectul complet al prezenÈ›ei, deoarece acestea nu pot transmite senzaÈ›iile de tipul alunecării simultane în modul de derapaj controlat al mai multor maÈ™ini, vuietul motoarelor È™i strigătele suporterilor. Și cum e posibil să sesizaÈ›i simfonia mirosurilor autoslalomului fără ca să vă aflaÈ›i aici? Aici vorbim È™i despre încălzirea, aproape până la punctul de topire a anvelopelor È™i fumul ambreiajului cu suprasarcină È™i plăcuÈ›ele de frână, È™i îndrăgită de orice È™ofer - aroma benzinei, care nu are timp să se aprindă în camerele de combustie, pentru că acestea funcÈ›ionează la limita motorului.
Însă vin cu o noutate super-tare, veÈ›i avea È™ansa unică să urmăriÈ›i toate acestea în timp real! Suntem în aÈ™teptarea următoarelor etape È™i a finalei Auto-slalomului Lassa Tyres Super Cup 2018. Timpul desfășurării acestora va fi anunÈ›at ulterior. Nu rataÈ›i! ȘI, LA REVEDERE!
